Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2024. április 26. péntek, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Raid Pyreneen (2) - Kerékpárral az Atlanti óceántól a Földközi tengerig a Pireneusokon át
2007-11-20 07:50:49


RAID PYRENEEN 4. nap :  119,19 km + 2728 m szintemelkedés

A reggeli pára már oszlani kezdett, napsugarak melegítették hátunkat, amikor helyi túránkat csomag nélkül megkezdve lankás völgyben pedáloztunk St Lary felé. Ezen a környéken a neves Tour de France emelkedő, Piau Engaly, illetve keletre Col d’Adet (Ide innen Loudenville-ből szoktak felkapaszkodni) található, ám mi a magasabbra vezető, ám csendes, jóformán autómentes utat választottuk két hegyi tóhoz, a Lac Aumarhoz és a Cap de Longhoz, melyet egy turisztikai reklámtábla neves és csodás hegyi tavaknak sejtetett. Az emelkedő lentebb patak, illetve vízesés mellett haladt, később következett a fotókon gyakran szereplő hajtűkanyar-sorozat, ahol a kanyarok 2-300méterenként követték egymást; ráadásul fentről akár 5-6-ra is le lehetett látni. A 2197m magasan fekvő Aumar tó környéke nagyon ajánlható sétaterep: a tó közvetlen környezetében csak kisebb buckák emelkednek, ám nem túl messze havas, sziklás hegyek adják a hátteret. A 4 km-rel visszább található elágazás felé gurulva vettünk csak észre egy közeli völgyben három türkiz színű tengerszemet. Az Aumar tóval szemben a Cap de Long (2160m) vad, meredek hegyek között fekszik; kevéssé kirándulásra, mint inkább hegymászásra csábító környezetben. (Talán a tóparton lehet sétaút.) Míg én fönt képeslapot és innivalót vettem, Péter legurult a duzzasztógátra, melynél készített fotója elárulta, hogy a gátat az Electricite de France, francia áramszolgáltató építtette több, mint 55 éve. A kempinget elhagyva estére újabb párás, ködös hágómászásban lett részünk a Col de Peyresourde (1569 m) jóvoltából. A hágóútnak a keleti oldali vonalvezetése érdekesebb, szebb, mint amerről mi érkeztünk: 2007-ben a Tour de France is arról kapaszkodott fel a nyeregbe. A hágón álló tábla picit meglepett, ugyanis az összes többi nyeregtől eltérően ezen nyugat felé kiírták St Jean de Luz óceán parti, kelet felé pedig Argeles sur Mer Földközi tenger parti települések neveit. Talán a Pireneusok közepét jelenthette a hágó ? Mi mindenesetre úgy éreztük!

 

RAID PYRENEEN 5. nap : 102 km + 2315 m szintemelkedés

Bagneresben, ebben a felkapott és turisták által kedvelt kisvárosban klassz meleg reggelre,  napsütésre ébredtünk. Véget ért a reggeli-esti ködös széria? A Portillon hágó számomra tájképileg erősen idézte a Szentendrétől Pilisszentlászlóra emelkedő utat, ám itt hátrafelé 1500m-es hegyek látszottak, meredeksége pedig az utolsó 4 km-n 8-10%-os volt. A tetőn meglepőmód kilátást sem kaptunk, a Spanyolországba ereszkedő lejtőről viszont végigtekinthettünk az Aran völgyön. Délután már lecuccolás után indultunk külön hegyi túrára. Kellemes meglepetést okozott Vielha kisváros, majd a Bonaiqua hágóút (2072 m) tulajdonképpen végig: nem várt szép településeket kereszteztem, ráadásul a Baqueriat követő 6%-os kapaszkodás során – a főút ellenére - sem találkoztam túl sok autóval, a táj pedig kifejezetten tetszett. Naplementekor gyorsan addig kapaszkodtam a neves Pla Beret emelkedőn, hogy éppen a megbeszélt 22 órára visszaérjek a kempingbe.

 

RAID PYRENEEN 6. nap: 100,94 km + 2222 m szintemelkedés

A francia St Beatból a Raid Pyreneen egy újabb kihívása, az 1349m-es Col de Mente következett. A 9,3 km-re jutó 850m szintemelkedés 9,13%-os átlagmeredekséget jelent úgy, hogy sehol sem lankásabb 8%-nál. A Mente szépségét a fölső felét jellemző hajtűkanyar-sorozat adja. 1971-ben ezen a kaptatón / lejtőn bukott nagyot Luis Ocana és állt így az összetett élére a korábban 7 perc hátrányban levő Eddy Merckx. Lejtőzés után azonnal a rossz hírű, Kékestetőnél alig magasabb, 1069m-es Portet Aspet következett – természetesen újabb Tour de France történelmi emlékekkel. 1995-ben a hágónak éppen a nyugati oldalán bukott és vesztette életét az olimpiai bajnok, Fabio Casartelli. Emlékére az út mellett emléktábla, 200 méterrel feljebb gyönyörű emlékmű áll. A bringás tájékoztató szerint mindössze 4,4 km-es kaptatóval, ám 429m szintemelkedéssel kellett számolnunk. Az emelkedő végig erdőben vezet és 10%-os meredekségű; csupán a tetőn van panorámás rét, pihenőasztalokkal, padokkal és egy kis vendéglátóhellyel, finom vizű forrással. A Col de la Core hágó kezdete felé pedálozva a korábbiakhoz képest szegényesebb vidékre értünk, a falvak alapján az ember nem gondolta volna, hogy Franciaországban jár. Nem voltak ritkák az elhanyagolt házak, szegényes, virágokat nélkülöző kertek, udvarok. Napunk legmagasabb pontját a csendes, békés, 1395m magas Col de la Core adta, amely utolsó kilométereiről már láttuk: e napi utolsó mászásunk is ködbe vezet. Maga az emelkedő akár egy bükki erdészeti út is lehetett volna, autókkal alig találkoztunk. Egy-két felirat a csupaszív és kedvelt Richard Virenque-nek szólt, illetve akadtak Jan Ullrich felfestések is.


Irta és beküldte: < Györgyi Gábor >

Folytatjuk!



Szerző: szabadban.hu


Kapcsolódó cikkek:



A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum