Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló  
Szabadban fórum
Tartalom | Taglista | Keresés | Regisztráció | Belépés

Nem vagy bejelentkezve.
Szabadban fórum / Objektív világ / Gépek, tartozékok, tippek Moderálta: Holland  
Szerző
Hozzászólás Oldalak: 1
Holland
Admin

Hely: Budapest, XVl. ker.
Regisztrált: 2004. 12. 02.
Hozzászólások: 2530
Ha már az admin topikot nyitott a fotózással kapcsolatban, akkor ahogy a nevében is benne van egy fotó elkészítéséhez a témán, és az emberen kívül kell egy fénylépezőgép is, ami megörökíti számunkra az adott pillanatot.

... és, mint tudjuk, ahány féle ember, annyi féle és fajta fénylépezőgép is van. Legyen az compact, analóg (negatívval működő), tükörreflexes vagy mobiltelefon...

A mobiltelefon és a compact gépek esetében nincs különösebb, amiről fórumot kellene nyitni, mivel kész, kompeltt szerkezetek.

Azonban, az analóg, polaroid vagy digitális gépek esetében más a helyzet. Tulajdonképpen csak tartozékból állnak, lásd: ház, objektív, vaku, szögkereső, állvány, önkioldó stb.

Nos ez a topik gépekről és tartozékaikról, valamint  ötletekről és fotózási tanácsokról / tippekről szóljon.


_______________________________________
Egy FanatikusModernkoriKeresztesLovag... és a határ, a csillagos ég!

2008. 04. 29. 23:41:33
Honlap  
Gallows-bird
Moderátor

Regisztrált: 2004. 12. 03.
Hozzászólások: 281
Lehetne olyat hogy az a fórumozó aki ilyesmivel foglalkozik, feltölt egy képet példának és leírja a kép paramétereit(nem vagyok otthon benne szóval ilyesmi hogy milyen géppel, milyen objektívvel, meg fontos beállítások), hogy ez a topik oktató is legyen ne csak eszemcserélő. Remélem egyet értetek  :)

_______________________________________
Based on a true story...

2008. 05. 03. 10:16:02
   
Holland
Admin

Hely: Budapest, XVl. ker.
Regisztrált: 2004. 12. 02.
Hozzászólások: 2530
Az objektív

A fényképezőgép elengedhetetlen tartozéka. Nem létezik olyan objektív, amely minden körülmények között megfelel, de széles palettájuk miatt, mindenki megtalálja a számára szükségeset.
Annak az amatőr fotósnak, aki az átlagosnál kicsit többet akar kihozni a számára tetszetős környezetből, és hogy „mindenre felkészült” legyen, három objektívre van szükség:
- alap objektív (50mm)
- nagy látószögű objektív (24-35mm-es)
- teleobjektívre (80-105mm-es).

Alap objektívek
50mm-es fókusztávolsága van. Ennek használatakor kb. a látásunkkal megegyező képet kapjuk. Ezen objektívek az f1.0 – f1.8 rekeszértékekkel bírnak. Minél alacsonyabb az érték, annál nagyobb a fényerő. Az alap objektív előnye az olyan objektívekkel szemben, amelyek tartományukban 50 mm-es látószöggel is bírnak, az hogy az alap objektív fényérzékenysége magasabb, ami szürkületben jöhet jól!

Nagylátószögű objektív (kép: 18-55 mm. min és max állás)

A nagy látószögű objektívekkel többet tudunk befogni, mint az alap objektívvel. Ezeknek a lencséknek a mélységélessége is nagyobb, ami segít abban pl., hogy a tájképen az előtérben látható tárgy is éles maradjon és így, a fotó egészének a része legyen. Leginkább a 24mm, 28mm, 35mm-es objektívek használatosak.
(kép: 28-80 mm. min és max állás)

Az ezeknél nagyobb látószögű objektívek ára már lényegesen magasabb, felhasználási területük pedig lényegesen kisebb!

Teleobjektívek (szuper-teleobjektív kép: 800-1200 mm. min és max állás)

Minden optika, ha nagyobb a fókusztávolsága, mint 50 mm, teleobjektív! Ezek előnye többek között portré esetében a kisebb mélységélesség, így az arc jobban kirajzolódik a hátteréből. Másik nagy előnye, hogy a távolabbi témát hozhatjuk lényegesen közelebb. A teleobjektív picit összenyomja a képet, de ez előnyös lehet ember/ek fotózásánál. Nagyon alkalmas részletek fotózására is.
Portréhoz a 100 mm körüli a megfelelő méret. A nagy, hosszú objektíveknél állvány használata javasolt, mert a hosszú objektív többnyire bemozdul.  Ha nem TTL-mérős gépet használunk, szükség van az expozíciós érték kompenzálására, mert a lencse nagyító hatása vékonyabban szórja szét a fényt és minél hosszabb az objektív ez a hatás annál erősebb.

Zoom-objektívek (kép: 75-300 mm. min és max állás)

Használatuk kényelmes és a látószög változtatásával könnyebb a képet megkomponálni. Utazásaink során, két zoom-objektívvel szinte minden témát lefényképezhetünk. Ha zoom optika mellett döntünk, érdemes egy nagy látószögűtől, a mérsékelt tele közötti méretet választani, pl.:28-105 vagy 35-135-öst és egy tele zoomot 80-200 vagy 75-300-ast.

Napellenzök
Érdemes minden objektívhez megvenni. Elsősorban az eltévedt fénysugaraktól véd. Megakadályozza, hogy ezek a fények a gépbe jussanak. E mellet megvédi a frontlencsét a sérülésektől is.


_______________________________________
Egy FanatikusModernkoriKeresztesLovag... és a határ, a csillagos ég!

2008. 05. 07. 00:47:05
Honlap  
Holland
Admin

Hely: Budapest, XVl. ker.
Regisztrált: 2004. 12. 02.
Hozzászólások: 2530
Néhány tipp a jobb minőségű színes kép készítéséhez:

- Használjunk expozíció korrekciót (bracket), ha lehetséges. Legtöbbször egy helyszín, vagy téma fotózásánál több jó expozíciós idö is lehetséges, még inkább igaz ez különösen kontrasztos helyszínen. Még mindig jobb több kockát ellőni egy adott témára, mint utólag visszamenni egy újabb fényképért, vagy esetleg elrontani egy gyönyörű naplementét. Két-három különbözö expozíciós idö használata már szabadabb választást enged, a megfelelö hangulatú kép kiválasztásához.

- Váltsunk expozíciót. Ez eltér a fent leírt expozíció korrekciótól abban, hogy jelentös mértékben megváltoztatjuk az expozíciós időt. Egy normál mért értékhez képest eltérhetünk 2-3 stop-pal is. Mind lefelé (alul-exponált), mind felfelé (felül-exponált) történö eltérésnél más és más részletei tünnek elő egy képnek.

- Készítsünk mind vertikális, mind horizontális képet az adott témáról. Ez döntően megváltoztathatja ugyanannak a témának a visszaadását a fényképen. Sokan vitatkoznak a vertikális, vagy a horizontális képek fölött, hogy melyiket érdemes fotózni. Ha az adott témáról mindkét felvételt elkészítjük, utólag eldönthetjük, hogy nekünk melyik tetszik.

- Használjunk szürőket. A meleghatású szürö megadhatja azt a pluszt, amit egy tájképtől, vagy egy portrétól várunk. Egy dohányszínü szürő egyfajta hangulatot adhat a színes képeknek. Mivel több, mint ezerféle szürő létezik ezért inkább próbáljunk ki egy párat előbb, hogy melyik tetszik a saját ízlésünknek a legjobban. Mielött beruháznánk színes szürőkbe, érdemes kipróbálni a photoshop programok valamelyikén az "effect filter"-ek hatását a képre. Így nem kevés pénzt is megspórolhatunk.

http://www.photonet.hu


_______________________________________
Egy FanatikusModernkoriKeresztesLovag... és a határ, a csillagos ég!

2008. 07. 08. 21:32:25
Honlap  
Holland
Admin

Hely: Budapest, XVl. ker.
Regisztrált: 2004. 12. 02.
Hozzászólások: 2530
Részletesen a fotózásról, kifejezések - röviditések jelentése, tippek - trükkök, technikák, információk:

http://www.mimi.hu/foto/index_foto.html


_______________________________________
Egy FanatikusModernkoriKeresztesLovag... és a határ, a csillagos ég!

2010. 01. 01. 22:56:24
Honlap  
Holland
Admin

Hely: Budapest, XVl. ker.
Regisztrált: 2004. 12. 02.
Hozzászólások: 2530
Portréfotók

Portré. Mit is jelent maga a portré? A szó jelentése az ember egyéni ismertetőjegyekkel való ábrázolása. De a portré lehet egy szakma, egy cselekvés bemutatása is. Minden portré annak mondja el a legtöbbet, aki ismeri az alanyt. Ezért nem könyű igazán jó portrét készíteni. Be kell mutatnunk a személy egyéniségét, érzelmeit egy képben, hogy valamennyire másokkal is megismertessük az alanyt.

Nézzük mik is a konvencionális portré szabályai. Az akademikus portré egy középtele objektívvel készül. 105 mm, vagy afölött. Az alanyunkat egy homogén háttér előtt fotózzuk le, arcmagasságból. Nem szerencsés, ha valakinek belelátunk az orrába. Ugye? A világítási szabályok itt, a konvencionális vonalat követik, azaz a géppel 30-60°-os szöget zár be a világítótest, és a földdel 40-45°-os szöget. A portré lényege az alany szépségének bemutatása. Tehát egy akademikus portré fiatal alannyal dolgozik. Nem kívánjuk hangsúlyozni senkinek sem a rosszabbik oldalát, így a bőrhibák eltüntetése, az arc lágyítása alapvető feladatunk. Akár retusálással, akár digitális utómunkával.

Ez az akademikus útja egy portré elkészítésének. Persze ettől eltérhetünk, de van néhány szabály amit be kell tartanunk. A lágyítást, és a bőrhibák retusálást mindenképpen. Világítás szempontjából úgy tartják, hogy a főfénynek arról az oldalról kell érkeznie, ahonnan az alanyunk néz. Ha ezt fordítva csináljuk, akkor fordított világítást hozunk létre. Az orr. Nos, az orr az amire mindig is figyelnünk kell. Nem előnyös egy erős orrárnyék, hisz megnöveli alanyunk orrának méretét, ami akkor sem szerencsés, ha kicsi pisze orra van alanyunknak. Arra is érdemes figyelnünk, hogy az orr ne lógjon túl az arc vonalán, mert rögtön hangsúlyossá válik. Ha valakinek nem az orra a legelőnyösebb, akkor lehetőleg ne profilból fotózzuk, hanem szemből, hogy elfedjük ezt.

A világítás szempontjából érdemes figyelnünk a derítésre. Ha ezt elhagyjuk, az alanyon erős és részlettelen árnyékok jelennek meg, ami semmiképpen sem szerencsés. Ha két lámpával, vagy egy lámpával és derítőlappal dolgozunk, egy a célnak megfelelően kialakított helyiségben, akkor igazán nagy gondot csak ezeknek a beállítására kell fordítanunk. Ha a szabadban készítjük el a portrénkat, akkor is érdemes egy derítőlapot magunkkal vinnünk, vagy ha erre nincs lehetőség, keresnünk kell egy erre megfelelő tárgyat (pl. fehér házfal). Ha tűző napsütésben fotózunk, s alanyunk kalapot, baseball sapkát visel, akkor az arc sötétbe fog borulni ha elhagyjuk a derítést. Ám ilyen esetekben felhasználhatjuk a vakunkat is erre a célra.

A legjobb portrékat akkor tudjuk elkészíteni, ha megismerjük alanyunkat. Nem csak a munkára szabad koncentrálnunk. A portréval alanyunk stílusát, gondolatiságát, egyéniségét szeretnénk bemutatni. Ehhez szükséges, hogy figyeljünk az alanyunkra, beszélgessünk vele, feloldjuk benne a gátlásokat és a félelmeket, hogy természetesen viselkedjen.

Akár fotózhatjuk alanyunkat munkája végzése közben is, hisz ha az élete erről szól, akkor egyben megoldjuk az egyéniség bemutatását is és a természetességet is. Például egy ötvösművészt munkája közben fotózva, minden benne lesz a képben.

Képünkbe érdemes érzelmeket belevinnünk a fényekkel, a beállítással, a modell tekintetével. Képünknek beszédesnek kell lennie. Mesélni kell a néző számára. Egy szimpla portré, beszéd és hatás nélkül unalmas lesz. Nem fogja megfogni a nézőt, nem fogja érteni, mit és kit akartunk bemutatni.

Már annyi szó esett a beállításról, külső portréktól, hogy érdemes pár szót ejtenünk azokról a dolgokról amikre figyelnünk kell ezekben az esetekben. Első körben nézzük meg mire dolgozunk. Fekete-fehér vagy színes alapanyagra. A fekete-fehér egy letisztult forma, sokszor talán a legjobb a portrékhoz. A színes már egy kicsivel több figyelmet igényel. A háttér színei teljesen elronthatják egy jól sikerült portrénkat, hisz elvonhatják a figyelmet az alanyról. Nos igen. A háttér. Ha stúdióban (akár házi stúdió) dolgozunk, a hátterünk egységessége könnyen megoldható, hisz fotókartonnal, vagy textilanyaggal ezt könnyedén kivitelezhetjük. Ha kilépünk ebből a steril környezetből, már rögtön megváltozik minden. Egységes hátteret kell keresnünk. Fekete fehérnél, egy középszürkét adó háttér megfelelő lesz, színesnél próbáljunk egységes színű háttére törekedni. A szín egységességén túl figyelnünk kell arra is, hogy a háttér ne vonja el a figyelmet az alanyról. Érdemes a hátterünket elmosni. Tehát dolgozzunk minnél kisebb mélységélességgel. A legfontosabb, hogy alanyunk szeme és arca éles legyen. Az alany mögötti hátteret, hagyhatjuk elveszni a mélységélességbe. Ha egy cselekvést mutatunk be, vagy alanyunkat az őrá jellemző környezetben akarjuk bemutatni, akkor is érdemes figyelni arra, hogy alanyunk legyen a legélesebb. A háttér mosódhat, illetve az előtér is csak jelzésértékűleg, az éppen felismerhető szintet érje el.

A bőr lágyításáról nem igazán ejtenék szót, hisz ebben a témában már jelent meg különálló cikk és meg is kivánja, hogy külön foglalkozzunk vele. Amit itt érdemes megemlítenünk, az csak annyi, amit már leírtam, hogy az esetleges bőrhibákat ajánlatos retusálni és az arcbőrt lágyítani. Portréinkhoz használhatunk lágyító szűrőt, lágyítóval éllátott optikát, vagy digitális utómunkát is végezhetünk.

Írta: Pogány

http://fotozz.hu/


_______________________________________
Egy FanatikusModernkoriKeresztesLovag... és a határ, a csillagos ég!

2010. 04. 15. 20:42:12
Honlap  
Holland
Admin

Hely: Budapest, XVl. ker.
Regisztrált: 2004. 12. 02.
Hozzászólások: 2530
És egy NAGYON FONTOS dolog:



Plakát letöltése:
1. klikk ide: http://www.fotozol.hu/kepek/fotosokrol.jpg
2. megnyíló képre egér jobb klikk és kép mentése ...



_______________________________________
Egy FanatikusModernkoriKeresztesLovag... és a határ, a csillagos ég!

2013. 02. 26. 23:01:05
Honlap  
Oldalak: 1    
Ugrás erre

 

 

 

Ugrás az oldal tetejére

www.dimensions.hu