Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2024. április 20. szombat, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Szabotázs a Mecsek-ralin!
2006-10-14 15:41:11


 

A tények röviden: az idei országos ralibajnokság szezonzáró futamán, a bajnoki cím esélyes Ifj. Tóth János Peugeot 307 WRC versenyautója a harmadik gyorsasági szakaszon motorhiba miatt megállt, így Janikáék nemcsak a versenyből estek ki, de az újabb bajnoki cím megszerzésének a lehetősége is elszállt. A verseny után annyit tudtunk csak, hogy egy szelep leszakadt a motorban, ez okozta a végzetes hibát.

Most pár héttel a futam után, aztán további részletek derültek ki, miután a motort a Peugeot Sport kitüntetett figyelemmel vizsgálta meg, mivel 2006-ban sem a privát csapatok által üzemeltetett, sem pedig a nemzeti bajnokságokon szereplő 307 WRC-k esetében nem tapasztaltak motorhibát egyetlen alkalommal sem. Ezért döntött úgy a Peugeot Sport és a 307 WRC-t felkészítő BSA csapat, hogy a Peugeot Hungária által nevezett 307 WRC Pécs-ralin bekövetkezett motormeghibásodás ügyében vizsgálatot kezdeményez.

A verseny előtti péntek délután a Peugeot Hungária támogatásával induló 307 WRC részt vett a pécsi repülőtéren megrendezett gyorsulási versenyen, valamint a verseny prológján, ahol az autó tökéletesen működött. A prológ után a WRC-t az elrendelt parc fermébe helyezték el. Másnap reggel, Ifj. Tóth János az első gyorsasági szakasz után jelezte, hogy az autó motorja időnként erőtlen, majd a harmadik gyorsaságin végképp megállt.

A szervizcsapat elemezte a fedélzeti számítógépek adatait és szoftvereit, azonban a motor karakterisztikájával és beállításaival kapcsolatban mindent rendben találtak. Ezt követően szakértők az autó motorját megvizsgálták és semmilyen mechanikai problémát nem találtak, ami a motor meghibásodásához vezetett volna. Emiatt arra a következtetésre jutottak, hogy a meghibásodás az üzemanyag minőségére vezethető vissza, ezért a csapat mintát vett a gépjármű üzemanyagtartályából és a tankoláshoz használt hordóból. A Peugeot Sport megbízására készült vizsgálat szerint ez utóbbiban talált üzemanyag minősége megfelelő volt. Ezzel szemben a 307 WRC üzemanyag tarályából származó mintában 30%-nyi gázolajat találtak! Ebből az következik, hogy az autó üzemanyagtartályába valaki 12 liter gázolajat töltött.

A számítógép adatainak tanúsága alapján az autóban 11 liter üzemanyag volt amikor péntek este beállt a parc fermébe, és 23 liter lett, amikor másnap reggel kiállt onnan. Az első tankoló zónából 43 liter üzemanyaggal indult az első gyorsasági szakaszra ifj. Tóth János. Ilyen mennyiségű idegen anyag nem kerülhet véletlenül az autóba.

Fontos még tudni, hogy a 307WRC tankolásához a hátsó csomagtérfedelet ki kell nyitni és az így hozzáférhető üzemanyagtartály betöltő csonkján keresztül kell betölteni az üzemanyagot, így a véletlen teljesen kizárható. A vizsgálatokból azonban kiderült, hogy az üzemanyagtartály légtelenítő csonkján keresztül töltötték be a gázolajat, ami már egyértelművé teszi a szándékosságot. Ez a magyarázata egyébként annak, hogy a motor meghibásodása nem közvetlenül a reggeli rajt után következett be, hanem a tank légtelenítő csonkján keresztül folyamatosan szivároghatott át a gázolaj a tankba.

Sajnos az eset nem mondható egyedinek, mivel korábban is elődorultak már ehhez hasonló események a hazai ralivilágban. A nyolcvanas évek elején hatalmas felháborodást váltott ki, mikor az egyik versenyző üzemanyagtankjába cukrot öntöttek, aztán később egyre durvultak a dolgok. A kilencvenes évek második felében, az egyik futamon egy szűk, visszafordítós kanyarban - lassú tempónál - egy versenyző autójának a nézők beütötték a szélvédőjét. Aztán Kiss Feri és Büki Ernő Subaruja elé az 1999-es évadban - szintén bajnoki címért ment a harc - az egyik versenyen egy sziklát raktak ki, a következő futamon viszont egy hatalmas fagerendát. Mivel a mögöttük haladó Janika autójában levő belső kamera képén egyértelműen látszott, hogy nekik már nem voltak ott a terepakadályok, és a Kissék előtt haladó előfutó sem látta. Tuti, hogy az ajándék Kiss Feriéknek szólt. Akkor Ferjáncz Attila, az MNASZ elnöke feljelentést tet ismeretlen tettes, de aztán természetesen nem találták meg a felelőst.

A mostani ügyben a Peugeot Hungária és a csapat minden támogatója ugyanolyan értetlenül áll a helyzet előtt, és az ügyben vizsgálatot kér. Jelenleg itt tartunk, a fejleményekről - ha lesznek egyáltalán - beszámolunk.



Forrás: totalcar

A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum