Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2024. április 25. csütörtök, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Az evezés, mint sport.
2005-03-03 10:49:01


Az evezős sportág

1715 óta versenysport és az 1900-as párizsi olimpián már szerepelt a műsorszámok között (egy archív kép az 1928-as amszterdami olimpia kormányos kettes versenyszámának finiséről). Szabadban űzhető, a test teljes izomzatát megmozgatja, komoly technikai tudásra van szükség, egyszóval ideális sportág.
Váltott- és párevezős hajók vannak, ami azt jelenti, hogy a versenyzők egy-vagy két lapáttal eveznek. A menetiránnyal, háttal ülnek a versenyzők (kivéve a kormányost, ha van) és a lapátokon keresztül teljes testi erejükkel hajtják a hajót.

8 számban rendeznek versenyeket. 3 párevezős és 5 váltottevezős hajóegység van.
A
párevezős egységek: egypárevezős (szkiff), kétpárevezős (dubló) és a kormányos nélküli négypárevezős.
Váltottevezős egységek: kormányos nélküli kettes (non kox perror), kormányos kettes (kox perror), kormányos nélküli négyes, kormányos négyes és a nyolcas (mindig kormányossal). A sportágnak férfi és női szakága van, mindkettő olimpiai sportág. 1968-ban a mexikói olimpián férfi kormányos nélküli négyesben Melis Antal, Csermely József, Sarlós György és Melis Zoltán ezüstérmes lett. Ők az a bizonyos ezüstnégyes, a magyar evezős sport eddigi legnagyobb sikerének kovácsai. Bronzérmet szerzett az 1908-as IV. londoni olimpián kormányos nyolcasban a Klekler A., Haraszthy Lajos, Szebenyi Antal, Éder Róbert, Hantzinger A., Váradi Jenő, Wampeitch T., Kirchknof Ferenc, Vasko K. összeállítású egység, illetve szintén Londonban az 1948-as XIV. olimpián kormányos kettesben a Szendey Antal, Zsitnik Béla, Zimonyi Róbert összeállítású hajó.

A versenytáv 2000 m, állóvizi, kijelölt (kibólyázott) pályán, amely lehet egy tavon, folyó holtágán, de lehet mesterségesen kialakított csatornában is. Magyarországon mesterséges pálya például a szegedi, Maty-éri gróf Széchenyi István evezős és kajak-kenu pálya, de a Velencei tavon az M7-es autópályához közel a tóban kialakított természetes versenypálya van. Néhány szó a hajókról. Régebben fából (pl. cédrus), ma már szinte kizárólag műanyagból készülnek. Nagyon könnyűnek, de igen erősnek kell lennie. Az egypárevezős akár 14 kg is lehet és a nyolcas sem éri el a 100 kg-ot. A hajók jellegzetességei: aluminiumból vagy fémből készült villák a műanyag tulipánokkak a lapátok számára, gurulóülés vezetősínnel, lábtartó (cipővel egybeépítve), zárt légszekrények, kormánylapát (kormányos nélküli egységekben valamelyik versenyző lábtartója van kialakítva a kormány mozgatásához). Az egy- és kétpárevezősnek nincs külön kormánylapátja.

A lapátok régebben fából, manapság szénszálas műanyagból készülnek. A lapát nyélből és tollból áll. A villához való csatlakozást a bőrözés (ez is műanyag manapság) és a bilincs szolgálja. A párevezős lapát 2,98-3 m hosszú és kb. 2 kg. A váltottevezős lapát 3,80-3,85 m hosszú és kb. 4 kg.

Az evezés tanulását a párevezéssel érdemes kezdeni, a váltottevezés elsajátítása több időt igényel. A versenyhajók eléggé labilis jószágok, ezért elég sok időbe telik biztosan megülni a hajót és billegésmentesen haladni. Rengeteg technikai feladattal lehet elsajátítani a hajóbiztonságot. Mivel csak a szkiff egyéni hajó, nagyon fontos a csapathajók legénységének kialakítása, együttes munkájának összehangolása. Több év alatt lehet igazán jó egységeket létrehozni, ahol mind technikailag, erőnlétileg és mentálisan is összecsiszolhatók az egyes sportolók. A csapathajókban a versenyzőket a hajó orrától kezdődő számozással szokták jelölni. Ennél fogva a legmagasabb számú versenyző (pl. a nyolcasban a 8-as) az ún. vezérevezős, aki meghatározza az evezés tempóját. Hozzá kell igazodnia a többi versenyzőnek. Ő az, aki érvényesíteni tudja a verseny alatt alkalmazott taktikát, de nem árt, ha emberileg is vezéregyéniség tud lenni. A kormányos egy szükséges kellék, aki az edző "kinyújtott keze". A szabályok szerint 50 kg súlyú lehet. Nyilván senki nem akar ennél több "pótsúlyt" magával vinni, ezért a kormányosok általában apró termetű, nagyszájú egyének. Ez utóbbi tulajdonság itt egyáltalán nem hátrány, hisz mind az edzések, mind a versenyek alatt neki kell a csapatot irányítani, buzdítani, a taktikai utasításokat kiadni és nem mellékesen még a hajót kormányozni. Nem is olyan egyszerű ám egyenesen menni, főként ha a kormányos előtt 8 "hústorony" tépi a vizet...

 

 

A http://www.csatolna.hu/hu/erdekes/CCapo/rowing/evezes.html nyomán!

 


A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum