Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2024. április 25. csütörtök, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
A mozgássérültek és a közlekedés
2005-05-28 12:12:12


A mozgássérültek és a közlekedés

 

Csaknem mindenkivel megtörtént már, hogy elvágta, beütötte vagy eltörte valamijét. A sérüléssel nehezebb volt a helyváltoztatás, a munkavégzés, de még az evés, az öltözködés is. Mi, mozgássérültek ilyen nehézségekkel küszködünk állandóan és felfokozottan, mert esetleg örökre hiányzik, megbénult vagy rosszul mozog egy-egy testrészünk. Sokszor a külvilág segítségére szorulunk, hogy valahogy mégis átkeljünk a szűk átjárón, leküzdhessük a szintkülönbséget. Nekünk ez nem izgalmas szimulációs játék, ez a valóság. Nincs második életünk, ezt az egyet szeretnénk az egészségesekhez hasonló lehetőségek között leélni. Magától értetődő, hogy ennek technikai feltételeit egy demokratikus társadalom messzemenőkig iparkodjék megteremteni.

 

1998 óta már törvény mondja ki esélyegyenlőségünk biztosítását. A középületeket legkésőbb 2005. Január 1-jéig, a tömegközlekedést 2010. január 1-jéig kell akadálymentessé tenni (hogy például egy kerekesszékes ember is használni tudja őket, mert ma ez legtöbbször lehetetlen). Az 1997-től érvényes, mindenkire kötelező OTÉK (Országos Településrendezési és Építési Követelmények) csak akadálymentes közhasználatú épületek létesítését engedélyezi. Az eredeti törvény szerint 1999. December 31-ig el kellett volna készíteni az állami tulajdonú épületek akadálymentesítési programját, de a határidőt 1999 decemberében az Országgyűlés elhalasztotta. Aki nehezebben mozog, több helyet igényel. Egy kerekesszékes, botos vagy mankós embernek legalább 90 cm szabad szélesség kell a járdán. A lépcső megoldhatatlan feladat elé állítja a keréken haladókat. Legjobb, ha lapos (5-6%) rámpát építenek helyette. Forgóajtón, páternoszteren mi nem tudunk továbbjutni. Aki közülünk gyalogol, az is csak korlát mellett tud lépcsőn járni. Gyakran elfelejtik, hogy a kerekesszékkel közlekedőknek szélesebb ajtójú és jóval tágasabb WC-re van szükségük.

 

A szerencsésebb sorstársak is csak figyelmes útitársak, emberséges segítség mellett képesek a tömegközlekedés járműveit igénybe venni. (A mozgó járművön például nehezen egyensúlyoz az, akinek megsérült az egyensúlyszerve.) Bizony nagy kaland, izgalmas kérdés: sikerül-e időben minden fel- vagy leszállás. Ebben az ajtó-közeli ülőhely esetleg segíthet. Ha a buszok nem tudnak (néha egyes vezetők sajnos nem is akarnak) a járdához elég közel megállni, akkor a felszállás első lépcsőfoka az úttestről számunkra néha legyőzhetetlenül magassá válik. Rossz élmény, ha többedszerre rácsukják a figyelmetlen vezetők az ajtót a tömegközlekedéssel próbálkozónak.

 

Ma már Budapesten is üzemel néhány alacsonypadlós busz, amelyik kerekesszékkel is használható — annak, aki megtanulta a módját. (Az egészséges gyereket is megtanítják szülei buszra szállni, nekünk se jön ez a tudomány magától.) Miután ez a lehetőség most jött létre — és ma még csak bizonyos vonalakon működik — időbe telik, míg többen merik és tudják majd használni. Mozgólépcsőn utazni — külön tudomány, nem is tudja még valamennyi „járni képes” ember sem megtanulni. A metró akkor lehetne mindenkinek használható, ha sok nagyvároshoz hasonlóan lift is volna a mozgólépcső mellett.

 

A MÁV nagyobb állomásain működtet olyan emelő-berendezést, amellyel a kerekesszékes és más lépcsőt járni nem képes emberek is be tudnak szállni a kocsikba. (Ezt a szolgáltatást meg kell rendelni előre.) A MEOSZ (Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége) szervezésében, a BKV működtet egy szolgálatot, amelyik a taxihoz képest kedvezményes áron (de a tömegközlekedésnél drágábban) előzetes megbeszélés (kb. 1 hét) szerint szállítja az igénylőket. Az út lehet egyéni vagy csoportos. A fővároson kívüli utakra a MEOSZ saját mikrobusza bérelhető.

 

Az akadálymentesítés nemcsak a sérültek érdekét szolgálja. A rámpák jóval hosszabb úton érik el a lépcsőkkel azonos magasságot, sokkal laposabbak. Ezeken könnyedén feljuthat egy kerekesszékes ember, egy babakocsit toló kismama vagy biciklis is. Egy, az épülettel egy időben épített rámpa, lényegileg nem drágább a lépcsőnél, ha elfér — no meg gondolni kell rá a beruházáskor.

 

Vannak jó kezdeményezések! A Szépművészeti Múzeumnál tervezik, a Műcsarnoknál lényegileg megvalósították az átalakítást. Az alagsori feltöltés helyére most hasznos terek kerültek. Ugyanakkor az impozáns bejárati lépcső alatt nyitottak egy, immáron az utcaszintre nyíló bejáratot is, ahonnét lifttel juthat be az, aki a lépcsőn nem tud.

 

A sérült emberek is harcolnak az épekkel azonos jogaikért. Évente májusban, sok országban egyszerre — így Magyarországon is több helyen — rendezik meg az „Esélyegyenlőség Napját". Ez az idén május hatodikára esett. Remélhetőleg országunk kulturáltságát hamarosan az is bizonyítani fogja, hogy emberhez méltó körülményeket biztosít a sérülten élő állampolgárai számára is.

 

 

Sarlós Júlia

 

 

A www.lelegzet.hu alapján!

 


A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum