Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2024. április 25. csütörtök, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Magyar rekord a Panama-csatornán
2007-05-06 10:46:25
Kategória: Vitorlázás



Vállalkozása talán legnehezebb részéhez érkezett a magányos magyar vitorlázó, Méder Áron, aki fejébe vette, hogy parányi vitorlásával egyedül kerüli meg a Földet. A Panama-csatornán való sikeres átkelés után most jön a legnagyobb kihívás, a Csendes-óceán leküzdése. A teljes út előreláthatólag másfél évig tart majd, de előfordulhat, hogy műszaki problémák, vagy az időjárás kedvezőtlen alakulása miatt egy-egy kikötőben hosszabb ideig kell majd tartózkodnia.

Mi ebben a szenzáció, kérdezhetik sokan, hiszen korábban már számtalan hajós tette meg ezt a távot szintén egyedül, s volt olyan is, aki egyhuzamban, kikötés nélkül. Az út különlegessége abban áll, hogy a magyar hajós egy kifejezetten kisméretű, 19 lábas, alig 6 méteres vitorlással teszi meg a távot, s bár az út során több alkalommal is megáll egy-egy kikötőben, a teljesítmény így is különleges. Áron ráadásul nagyrészt saját erőből, némi szülői segítséggel és néhány kisebb cég szerény támogatásával vágott neki az útnak, úgy, hogy a spórolt pénzen vásárolt, a 70-es években gyártott vitorlását előzőleg saját maga újította fel és alakította át.

Áron tavaly szeptember 24-én indult a szlovéniai Koper kikötőjéből, elhagyva az Isztriai-félsziget térségét, Olaszország keleti partvidéke mentén hajózott, majd Szicíliát délről érintve jutott át Afrikába. Innen tunéziai, algériai és líbiai vizeken vitt az útja, majd észak-nyugat felé vette az irányt Spanyolország déli partvidékére. November közepén ért Gibraltárba, ahonnan a marokkói partok mentén - immár az Atlanti-óceán vizén hajózva - jutott el a Kanári-szigetekig. Ezután a Zöldfoki-szigetek volt a következő állomás, majd következett az út addigi leghosszabb szakasza, az Atlanti-óceán átszelése. Méder Áron az [origo]-nak elmondta, hogy ez volt a hajó igazi tesztje, ekkor tudta felmérni a vitorlázó, hogy tulajdonképpen mire is képes a hajója. Az út 44 napig tartott, amelynek végén Áron 2007. február 8-án látta meg a Karib-térség első állomása, Barbados fényeit.

Innen a Karib-tenger szigetei között vezetett az út Martinique, St. Lucia, St. Vincent, Bequia, Grenada, Bonaire szigetein, majd a kolumbiai Cartagena érintésével következett a Panama-csatorna bejáratánál fekvő Colón városa. Itt eredetileg is hosszabb megállót tervezett a hajós, mivel a csatornán való átkeléshez temérdek engedélyre van szükség, sőt a hajót is át kellett alakítani némileg, s ezekhez mind-mind időre volt szükség.

Az átkelés szabályai nem egyszerűek. Az előírás szerint egy ilyen kisméretű hajónak legalább 8 csomós sebességet kell elérnie, ahhoz, hogy egyáltalán szóba álljanak a tranzit-engedély megadásánál. Áron hajója viszont legfeljebb 5-6 csomós sebességre képes, így az átkelés 600 dolláros díja felett 840 dolláros büntetést is ki kellett fizetnie.

Minden hajón megfelelő számú személyzetnek kell tartózkodnia az átkeléskor, akik a zsilipelések alkalmával a köteleket kezelik. A csatorna bejáratánál lévő kikötőkben többnyire önkéntes fiatalok néhány dollárért vállalják, hogy segítenek az átkelésben a magányos hajósoknak, így Áron is felbérelt néhány kötélkezelőt, úgynevezett linert a feladatra.

Áron beszámolója szerint a hajók sorban állnak az átkelésért és az engedélyek beszerzése valóságos iparággá fejlődött a helybéliek körében, akik néhányszáz dollárét "segítenek" a hivatali útvesztőkben. Az átkelés előtt egy hivatalos felügyelő személy, a supervisor lép a hajó fedélzetére, hogy megvizsgálja, minden rendben van-e ahhoz, hogy a hajó megkezdhesse útját. Ellenőrzik a hajó állapotát, hogy elegendő férőhely van-e a kötélkezelőknek, van-e például kémiai vécé a hajón (a Carinán nem volt), s még jó pár ehhez hasonló előírásnak kell megfelelni. Áron szerint a szigorú szabályok ellenére tulajdonképpen a felügyelő jóindulatától függ, hogy megadja-e az engedélyt az áthaladásra, vagy sem. A magyar hajósnak szerencséje is volt, jóindulatú felügyelőt kapott, s a vele együtt útnak induló két másik vitorlás pedig minden segítséget megadott Áronnak és Carinának.

A két napig tartó átkelés után április 18-án délután fél négykor hajóztak át a csatorna végét jelző híd alatt Panama City-ben. A felügyelő és más, a csatorna üzemeltetésén dolgozó szakember szerint is a Carina volt a legkisebb hajó, amely valaha átkelt a Panama-csatornán, s bár nem tekinthető hivatalos rekordnak, mindenképpen elismerésre méltó.

Az átkelés után néhány napos felkészülés előzte meg az út következő szakaszát, ami az Ecuadorhoz tartozó Galápagos-szigetekig tart. Áron az indulás előtt még elvégezte az utolsó javításokat, feltöltötte a víz- és élelmiszerkészleteket, de sok időt nem akart elpazarolni, mert az időjárás most a legkedvezőbb a Csendes-óceáni átkelés megkezdésére.

A Galápagos-szigetekig tartó 900 tengeri mérföldes úton a legnagyobb problémát a szélcsendes időjárás okozza a hajósoknak - olvasható Áron jachtnaplójában. Ezért a legtöbb hajós ezt a szakasz motorral teszi meg, de erre Áronnak a szűkös tartalékok miatt nincs lehetősége, így nem tehet mást, mint, hogy várja a jó szelet. A Galápagos- szigetek után pedig már tényleg a nyílt óceán jön, s a következő megálló már Francia Polinéziában lesz. Az átkelés várhatóan 60-70 napig tart majd.

Áron személyes honlapjához a http://www.meder.hu/ -n keresztül vezet az út J



Forrás: origo


Kapcsolódó cikkek:



A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum