A Cessna 150 – 152 története!
Egy a Flying ® magazin által nemrég közzétett cikk szerint, a Cessna 150 repülőgép sorozat a második legnépszerűbb repülőgép modell, amit valaha gyártottak. (az első helyen a négyüléses Cessna 172 áll).
Tények:
összes gyártott 150: 23,948
összes gyártott 152: 7,585
jelenleg É-Amerikában regisztrált 150-152-ok száma: 19,877
jelenleg más országokban regisztrált 150-152-ok száma: 2,869*
Történet:
az alapító, Clyde Cessna első repülőgépét 1911-ben építette, és azon tanult meg saját maga repülni! 1934-ben, Clyde unokaöccse, Dwane Wallace, friss diplomás, átvette a cég irányítását. Wallace vezetése alatt, a Cessna Repülőgép Vállalat végül is a legsikeresebb általános repülési cégévé vált, és maradt az óta is.
Cessna először kétüléses kisgépeket kezdett gyártani 1946-ban, az 120-as modellt, alumínium repülőgéptörzzsel. Ezt a szinte teljesen hasonló, 140-es modell követte. Több mint 7,000 modellt adtak el a 120-140-es sorozatból. Cessna a 140-es gyártását 1951-ben hagyta abba azért, hogy a négyüléses repülőgépek gyártására fektessen ezen túl hangsúlyt. 1957-ben a cég úgy döntött, hogy piaca van a 140-es gép háromsebességes változatának. A szabványokat követve, az új gépet, Cessna 142-nek nevezték el. 6 nap múlva, ismeretlen oknál fogva, a repülőgépet Cessna 150-nek keresztelték át. Összesen 683 darab C150-est építettek 1957 és 1959 között. 1966-ban Cessna újratervezte a repülőt, könnyítettek a farok-részen. Az új stílus nagyon népszerű volt a pilóták körében. Cessna 3,000 darab 150-es modellt készített abban az évben, a legtöbbet az összes repülőgép történetében valaha. A 150-es szabvány motor egy négy-cilinderes, 100 lóerős, 0-200 Continental modell. A 18 éves gyártása alatt sokat változattak a 150-es szerkezetén és beállításain.
1970-ben a Cessna bemutatta a 150 "Aerobat" modellt, amelyik nagyon népszerű lett a műrepülő oktatás piacán, és továbbra is egy népszerű sportrepülő.
A gyártás befejezésének idejére, 1985-re, 31,533 darab Cessna 150-152-es gépet gyártottak le világszerte. Több pilóta vezette a Cessna 150-152-es gépeket, mint bármely más típusú kisrepülőt.
Teljesítménye: Maximum sebessége 200km/h (108kt), optimális utazósebessége 196km/h (106kt). Kezdő emelkedési mértéke 640láb/perc. Szerviz plafon 15,300láb. Távolság 563km (304nm).
Súlya: üresen 447kg (985lb), maximum felszálláskor 681kg (1500lb).
Mérete: 150 – szárnyak közötti fesztávolság 10.17m (33láb 4in), hossza 6.56m (21láb 6in), magassága 2.11m (6láb 11in). Szárny területe 14.8m2 (159.5négyzetláb).
Gyártott darabszám: összesen a 150 és 152-esből 31,289 repülőgépet gyártottak a 27 év alatt, magába foglalva a 6860 USA –ban készült 152-est, az 589 francia építésű 152-est, a 22,082 USA-ban épült 150-est és 1758 francia építésű 150-est, és a 39 argentín építésű A-150-est-
Honlap: http://www.airliners.net/info/stats.main?id=138