Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2018. december 10. hétfő, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Kajakra vették az óceánt, célba értek!
2007-03-01 22:52:08


 

Teljesítményük nagyságát növeli, hogy mindezt a saját maguk által megtervezett és megépített evezős hajóval tették, mely nemzetközi viszonylatban is ritkaság.

Magyar csapat még sikerrel nem vágott neki az óceán átevezésének, Pálos Andrea és Rakonczai Gábor ebben lett első. A két fiatal nem egy gyerekes álmot valósított meg, hanem bebizonyították: két kezükkel épített hajóval lehetséges meghódítani a Nagy Vizet, s az Óperenciás Tengeren túlra is eljutottak.

A fiatalokat szüleik várták az antiguai kikötőben."Hulla fáradtak vagyunk, de megcsináltuk!" - nyilatkozta Andrea, néhány perccel a kikötés után. Az egyetemista lány sírva köszönte meg a támogatók, családtagok segítségét. Kicsit bizonytalanul álltak a mólón - nem csoda, 51 napja nem voltak szárazföldön.

Andreának és Gábornak nem csak a túra sikere volt fontos, hanem formatervező és építész hallgatóként külön büszkeség, hogy a saját maguk által megtervezett és megépített tengeri evezős hajóval tették meg az utat. További céljaik is vannak, terveik között szerepel a Föld körülvitorlázása az Északi-sark részleges megkerülésével. A két ifjú a Nyugat-Magyarországi Egyetem negyedéves hallgatója, formatervező és építész szakon. Mindketten rendszeresen részt vesznek teljesítménysportokban, mint például a Balaton-átúszás, maratoni futás, túlélő túrák, éjszakai tájékozódó futás.

 
Képesítésük van belvízi vitorlás, motoros hajó és tengeri vitorlás vezetésére is, továbbá rendelkeznek nemzetközi tengerész rádiósvizsgával is. Eddig a Földön csak néhányan teljesítették azt, ami a két honi ifjúnak sikerült. A legismertebb közülük Sir Chay Blyth és John Ridgeway, akik az elsők között evezték át az Atlanti-óceánt, minek elismeréseként megkapták a Brit Birodalmi érdemérmet és az "Év embere" címet az Egyesült Királyságban.

 

Gábor és Andi 6 méteres tengeri kajakkal edzettek, télen a Dunán zajló jégtáblák közt is, tréningeztek az Adrián és mindenütt, ahol mód nyílt rá. Indulásuk előtt is tisztában voltak vele, hogy ez az átkelés nagy részben a tudatosság, az akaraterő és az elhivatottság kihívása. A Budapesti Evezős Egyesület támogatásával készültek, biztosították számukra a felkészüléshez szükséges hajót, edzőtermet, a hajó építéséhez a műhelyet, valamint az úthoz a karbon-evezőket, de tervüket részben saját pénzből finanszírozták a rekorder egyetemisták.

 

Hajójuk terveit a legismertebb hazai szaktekintéllyel, Fa Nándorral konzultálva véglegesítették, akinek szakmai támogatására, tanácsaira az építés folyamán is számíthattak. Mivel az óceáni túrát egyhuzamban, szárazföld érintése nélkül tették meg, igen körültekintően kellett kiválasztaniuk a felszereléseket. Fontos volt, hogy a hajó könnyű maradjon, minden megtakarítható súly csak könnyítette vállalásukat. Így például a hegymászók által is használt, nagy energiatartalmú, de kevés helyet foglaló élelmiszereket fogyasztottak. Az út alatt műholdas telefon, GPS és elektronikus térkép segítette őket, de felkészültek arra, hogy saját magunk is eredményesen tájékozódjanak bármilyen baj esetén.
A sikeres páros 2007. március 10-én délután 5 órakor érkezik meg Ferihegy B terminálra, Londonból.

 

Az útiterv
Az Atlanti-óceán átevezése a Kanári-szigeteki La Gomera-ról, a Kis-Antillákhoz, Antiqua-ra. A távolság 3000 tmf, kb. 5000 km. Az átkelés tervezett ideje 60-70 nap volt.
Ebben az időszakban evezést segítő áramlásokra, előnyös szélviszonyokra és időjárási körülményekre lehet számítani. Ilyen kedvező körülmény a Kanári- és az Észak-Egyenlítői áramlás, valamint az Északkeleti passzát szél. Ezekben a hónapokban a legnagyobb óceáni viharok általában elkerülik a tervezett útvonalat.

 

A hajó
Saját tervezésű, 8,56 m hosszú, kétszemélyes evezős. A hajó rendkívüli szilárdságát és könnyű súlyát az üvegszálas epoxy gyanta, a szendvicsszerkezetként beépített hab anyag (airex), és a karbon szálas erősítés adja.
Mivel ez egy igen speciális célra készülő hajó, így a teljes építés csak egyedi kivitelezéssel, apró lépésenként valósítható meg. Első a fa mag elkészítése, ez az epoxy gyanta sablon alapja. Az erről levett "negatív" szolgál majd a végleges hajótest elkészítéséhez formaként.
A felhasznált anyagoknak és a szendvics-szerkezetnek köszönhetően a hajó súlya a méretéhez képest igen kedvező. Ez az egyedi hajó elsüllyedni nem tud, vízbeboruláskor pedig kiképezésénél fogva visszafordul.

 

A felszerelés
Műholdas telefon, helyzet-meghatározó - GPS, elektronikus térkép (Blue Chart Atlantic), hagyományos navigációs eszközök és térképek. Energiaforrás: flexibilis napelemek, zselés akkumulátorok, notebook. VHF-MF rádió, mentőtutaj- és mellény, mentőbója, radarreflektor, fehér helyzetjelző fény, vészjelző rakéta, teleszkópos csáklya, vízmerő szapoly, kézi membránszivattyú, fedélzeti lámpa, víztisztító készülék, kés, szigonypuska, távcső, hangjelző eszköz, speciális ruházat, speciális napszemüveg és élelmiszer.

 

Info:stop!

 

 

Kapcsolódó cikkek:

 - Hullámszelő Tűzhangya

 - Magyarok az Atlanti-óceánon

 


A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum