Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2024. április 24. szerda, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Fél év alatt behozni a lemaradásokat
2010-07-03 02:20:16


Fél évünk van még, hogy behozzuk az évtizedes lemaradást
Akadálymentesítés: egyre több a jó megoldás, de akad túlköltekező vagy hiányos fejlesztés is


A VÁTI MAGYAR REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI ÉS URBANISZTIKAI NONPROFIT KFT.


Míg egyes intézmények igyekeznek minél olcsóbban megúszni az akadálymentesítést, mások rengeteg pénzt szórnak el feleslegesen, mert szakértelem nélkül készítenek rosszul használható és nem esztétikus megoldásokat. 2010. december 31-ig kapott haladékot Magyarország, hogy behozza Nyugat-Európával szembeni több évtizedes lemaradását: akadálymentesítse valamennyi közintézményét. A VÁTI Nonprofit Kft. és a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány (FSZK) mai konferenciáján nem csak a lemaradásról és a hiányokról esett szó, de a megoldási módszerekről is.


Az egri minaretet nem lehet akadálymentesíteni. Legalábbis úgy, hogy a minaret eredeti formájában megmaradjon – említett egy egészen extrém példát Pandula András, az FSZK rehabilitációs szakmérnöke a mai konferencián Budapesten. Bár egyes esetekben a legmerészebb kihívásoknak is meg tudnak felelni az üzemeltetők (egy hegytetőre épült vár tövében például elektromos kiskocsikba szállhatnak a mozgássérült látogatók), de gyakran ennél egyszerűbb feladatok megoldása is komoly fejtörést okozhat a közintézményeknek. Ma már előírás, hogy az új építésű épületeknél teljes körűen, a meglevők átalakításakor projektarányosan hárítsák el az akadályokat mindenki elől. Na, de mit is jelent ez a komplexitás?

Elvileg azt, hogy bárki, bármilyen fogyatékkal közlekedhessen, illetve tájékozódhasson az épületben, hozzáférjen az adott szolgáltatáshoz, intézhesse ügyeit. Ez persze nem minden esetben megvalósítható. Elég, ha arra gondolunk, hogy a halláskárosultakat segítő indukciós hurokerősítő veszélyes lehet a pacemakerrel élőkre, vagy hogy a fényjelzések az autistáknál okozhatnak zavart.
Az ilyen problémák természetesen a célcsoport helyes megválasztásával kiküszöbölhető, ugyanakkor a célnak legjobban megfelelő, mégsem túlköltekező megoldásokhoz megfelelő szakmai, beszállítói háttérre van szükség. Gyakori hiba, hogy a mozgássérültek által is használható szaniterek helyett kórházi vécécsészéket szerelnek be, amelyek nem csak jóval drágábbak, de segítség nélkül nem is igazán használhatók.

Komoly hiányosság, hogy ma még úgy kaphat valaki építészmérnöki diplomát, hogy nem tanult akadálymentesítést. Vagyis van egy kötelező előírás, az ahhoz kapcsolódó szakértelem megszerzése pedig egyelőre csak választható – figyelmeztetett köszöntőjében Dr. Litavecz Anna, az FSZK felkért szakértője.

Ezzel együtt a szakmai alapok ma már megvannak ahhoz, hogy a közintézményeket mindenki használhassa. Mint Dr. Griniusz Ádám, a VÁTI Nonprofit Kft. ROP igazgatója elmondta, a tervezésben és megvalósításban az országos település-rendezési és építési követelményekről szóló kormányrendelet (OTÉK) és a „Segédlet a komplex akadálymentesítés megvalósításához” című dokumentum is segít. Emellett kötelező rehabilitációs környezettervező szakmérnökök, illetve szakértők bevonása a tervezés, 2009-től pedig a megvalósítás fázisába is. A 2007-es kiírás projektjeinek monitorozása, helyszíni ellenőrzése az FSZK szakértő kollégái bevonásával  történt. 2007-ben összesen 6,12 milliárd forint támogatást ítéltek erre a célra különböző közintézményeknek, 2009-ben 7,44 milliárdos keret állt rendelkezésre az akadálymentes közszolgáltatások infrastrukturális fejlesztésére.

Persze itt nem pusztán építészeti kérdésről van szó – fontos, hogy az akadálymentesítés keretében megvalósuló szolgáltatásokra is figyeljünk. Ennek jellemző példája a „hangostérkép”. Ez egy hangfelvétel, amelyen valaki részletesen elmagyarázza egy épület bejárását, pontosan kitérve mindenre, ami egy vak személy számára fontos lehet. Ilyeneket korábban az épületek bejáratánál kaptak a rászorulók walkman-en, ma már legtöbbször az intézmények honlapjáról tölthetők le a felvételek valamilyen mobil eszközre.
Lényeges kérdés, hogy az ilyen hangostérképeket mozgástrénerek állítsák össze. Csak ők tudják, mi fontos és mi nem valakinek, aki nem lát. Egy nem hozzáértő által készített térkép akár veszélyes is lehet a használójára! – figyelmeztetett előadásában Fülöp Erika rehabilitációs környezettervező szakmérnök.

Persze nem csak az infrastruktúra és a szolgáltatások fejlesztése szükséges. Legalább ilyen fontos, hogy az egyéni képességekkel is foglalkozzunk. Hiába van kiírva valami Braille-írással, ha az ügyfél nem tudja elolvasni. De a vakvezető sávokkal sem sokkal jobb a helyzet. Egy közelmúltban készült felmérés szerint Magyarországon a vakok és gyengén látók alig öt százaléka használja helyesen a fehér botot.



Szerző: szabadban

A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum