Valódi segítség a leszakadó fiataloknak
A problémás fiatalok társadalomba történő visszavezetésének legnagyobb problémája, hogy a reintegrációs programokban részt vevők kétharmada lemorzsolódik. Az FSZK Dobbantó programja első tanévének statisztikái azonban bebizonyították: van megoldás a problémára!
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány (FSZK) Dobbantó programja olyan előkészítő szakiskolai (kilencedik évfolyami) fejlesztés tartalmának kidolgozását és megvalósítását jelenti, amely egyéni ütemterv mentén, személyre szabott foglalkozások megszervezésével segíti a 15-24 éves, az oktatási rendszert képzettség nélkül elhagyó fiatalokat.
Bár sok hasonló célt szolgáló kezdeményezés működik Magyarországon, komoly problémát jelent, hogy az e felzárkóztató és reintegrációs programokban részt vevő tanulók lemorzsolódása jelentős, akár 60%-os is lehet. Márpedig ezeknek a fiataloknak érdemi segítséget csak azzal nyújthatunk, ha visszavezetjük őket a tanulás, ezt követően pedig a tudatos pályaválasztás útjára. A Dobbantó program első lezárt tanévének statisztikái szerint a lemorzsolódás nálunk kevesebb, mint 3 százalék, ami jobb eredmény, mint amire bárki is számított volna – mondta el Szauer Csilla, az FSZK ügyvezető igazgatója.
A Munkaerőpiaci Alap Képzési alaprészének 850 millió forintos támogatásából öt fővárosi és tíz vidéki szakiskolában megindult Dobbantó program számítógépekkel felszerelt osztálytermeiben a megszokott padsorok helyett körben ülnek a diákok. A tantermekhez az iskolák konyhát, a csoportkohézió elősegítése érdekében pedig beszélgető sarkot, csocsót, pingpongasztalt és szobabiciklit biztosítanak. A Dobbantós osztályokkal egész éven át ugyanaz a maximum négy tanár foglalkozik, a tananyagot modulokban tanulják tantárgyak helyett.
A programban nagy hangsúlyt fektetnek a szakmacsoportok bemutatására annak érdekében, hogy elősegítsék a megalapozott, tudatos szakmaválasztási döntést, hiszen a szakiskolai lemorzsolódás egyik legfőbb oka a nem megfelelő szakmaválasztás.
A Dobbantó évfolyamok talán legfontosabb célja, hogy az érintett fiatalok a későbbiekben szakképzettség birtokában hagyják el az iskolát, aminek birtokában lehetőségük nyílik a hosszú távú foglalkoztatásra. Ezért a programban részt vevő szakemberek tervezési szempontjai között elsődleges volt, hogy a tanév végén egyénre szabott kimeneti lehetőségeket kínáljon a program, aminek birtokában a diákok új esélyt kapnak egy sikeres életre.