Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2024. április 26. péntek, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Hómobil körkép
2007-03-23 02:57:50


 

A motoros szán kultúra sokat változott az elmúlt években. Míg, korábban inkább csak a sarkkutatók használták ezeket a járgányokat, addig napjainkra közkedvelt téli sporteszközzé vált.
1997 óta (amikor az első téli motoros szán versenyt rendezték Kaliforniában, a Nagy Medve tónál) már Vb-, és országos bajnokságokat is rendeznek, különböző versenyágakban. Valamint, a téli X Games játékokon is szerepel.


A jelentős síparadicsomokban pedig rendszeresen tartanak Snowmobil-Freestyle-Show-kat, ahol a sítalpas hómobilokkal bemutatott akrobatikus elemek sorában a szaltó is szerepel. De, a motoros szánosok nem csak akrobatikus mutatványokban mérkőznek, hanem ügyességi, cross- és gyorsasági versenyágakban is. Az átalakított gépek sebessége az ilyen versenyeken pedig bőven 200 km/h fölött jár.

 

A motoros szánok tuningolása némiképpen hasonló a motorokéhoz. Ugyanis, általában motorkerékpár erőforrásokkal működnek, és a motor lehet két- és négyütemű. Tuningolható a rugózásuk, a lengéscsillapítás, kikönnyíthető az ülés, és "rádobható" egy valamire való hómobilra sportkipufogó is.

A snowmobile azért mégiscsak a skandináv országokban a legnépszerűbb, ahol 345 000 bejegyzett motoros szánt használnak. Éppen ezért a gyártók sem tétlenkednek, folyamatosan fejlesztenek. A gyártók között ott vannak a jet ski gyártó cégek, mint például a Ski-Doo, a Bombardier vagy éppen a Polaris.1968 óta pedig a Yamaha is beállt a sorba. A legnagyobb gyártó azonban a Bombardier.

 

A világon több mint 40-féle motoros szánt gyártanak. Létezik, három személyes családi változat, sport sítalpas gép, crossover, mély hóra való (Rocky Mountain King), touring változat, gyerek szán, lánctalpas szán és munkaszán is.


A túragépek közül az 500 köbcentiméteres kategória a legkeresettebb. Hazánkban, persze nem beszélhetünk jelentős forgalomról, hiszen évente csak pár darab fogy a márkakereskedőknél. De, nem így van ez a hófödte területekkel rendelkező országokban. Az igazán havas években 260 000 hómobil fogyott a világon, 2003-ban azonban már csak 190 000 db talált gazdára, amiből 20 ezer Észak-Európában.

 

300.000 Ft-tól több millós példányokig


De, hazánkban is motoros szán tulajdonosok lehetünk (habár ez évben eddig nem sok hasznát vettük volna). Például, a Yamaha több típusa is jelen van a magyar piacon. Úgy, a VK 540-es, nagy szélvédővel, kényelmes üléssel 2,5 millió Ft körüli összegért, mint a Venture 700 túragép 3 millió Ft fölötti árral.

Az igazán agresszív példányt keresőknek pedig ott van a Yamaha RX-1-es szériája, ami hengerenként ötszelepes motorral és  180 Lóerős teljesítménnyel megáldott, és a Yamaha YZF R1 speed motorkerékpárra hajaz.

Azonban, olcsóbb kategóriás gépek is vannak, már 300.000 Ft-tól. Igaz, egy kapcsolható hátramenetes, 70 Lóerős Polaris Sport Touing 550-es gép ára 1.000.000 Ft körül mozog. Egy digitális műszerfalas, injektoros, önindítós, hátramenetes, 750 cm3, fullos, 140 Lóerős Polaris Touring IQ 700 pedig több mint 2,5 milló Ft.

A teljesítményőrülteknek ott az Arctic Cat turbómotoros változata. Hiszen, a legerősebb Arctic Cat modellek 140 lóerő körül vannak.


Hungaroringen is gyorsult hómobil


Ha pedig már megvan az igazán extrém teljesítménnyel felszerelt gép, akkor nem csak hómobil versenyen lehet bevetni, hanem, akár gyorsulási versenyen is. Ugyanis, a múlt évi EVO Gyorsulási versenyen is feltűnt egy motoros szán. Az első sítalpai helyére gazdája kerekeket szerelt fel, de az még kevés volt, ahhoz, hogy lenyomja négykerekű kihívóit.

 

Forrás:extrem

 

(A képen látható piros, 1957 -es Nash Metropolitan-ről bővebben ITT)

 


A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum