Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2024. április 19. péntek, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Terepjáró típusok!
2005-07-05 11:15:12
Kategória: Terepjáró


 

Terepjárók!

 

A katonai, erdészeti, vagy mezőgazdasági célokra is kiválóan alkalmas négykerék-meghajtású járművek első képviselője az 1903-as Párizsi Autószalonon mutatkozott be, ennek ellenére az új kategória széleskörű elterjedésére egészen a II. Világháború befejező szakaszáig várni kellett. Az idő múlásával gyökeresen megváltoztak a vásárlói igények, így a korábban csupán katonai célokra készülő gépjárművek mellett a kényelmes luxusterepjárók és a közelmúltban felkapott szabadidő-autók is megjelentek a palettán. A hazai 4x4-es kínálat szinte alig marad el a nyugat-európai színvonaltól, így itthon is megtalálhatjuk a kőkemény, alvázas konstrukciókat (tervezésükkor a kiváló terepjáró-képesség volt az elsődleges szempont), a lágyabb, de azért terepjárásra alkalmas önhordó típusokat, és természetesen a ma oly divatos szabadidő-autókat. Az első kategória (nehézterepjárók) általános jellemzője, hogy az idetartozó autókkal mindenféle módosítás, átalakítás nélkül nekivághatunk a legnehezebb terepakadályoknak is. A második kategóriába tartozó autócsodák szintén alkalmasak a természet meghódítására, ám a terepjárós kialakításból aszfalton adódó hátrányok kiküszöbölése érdekében, számos különleges és költséges megoldást alkalmaznak bennük. A harmadik kategóriába (szabadidő-autók) sorolható modellek leginkább hobbiautóként definiálhatók, melyek bizonyos esetekben viszko - kuplungos erőátviteli rendszerrel, bizonyos esetekben (Toyota RAV4, Suzuki Jimmy) pedig összkerék - hajtással sem rendelkeznek, viszont a magas építésből adódó előnyöket maradéktalanul élvezheti tulajdonosuk.

 

Daewoo Korando és Musso
Miután Dél-Korea vezető 4×4-es járműveket gyártó márkáját, a SsangYong-ot felvásárolta a Daewoo, megjelentek a kínálatában a divatos külsejű Korando és Musso terepjárók. A kisebbik, kétajtós Kornado formavilágát eredetileg a híres Jeep ihlette, de modernizált vonalait már a brit Ken Greenly álmodta meg. Kétféle karosszéria-változata (zárt- és ponyvatetős) hat különböző színben választható, motorjai és hajtáslánca pedig a Mercedes-Benz G-osztálytól származik, ami garancia a kiváló minőségre és a megbízhatóságra. A két benzines és két dízel erőforrás a 101 - 220 lóerő közötti teljesítményskálát fedik le és manuális, vagy felárért automata sebességváltón keresztül hajtják meg a kerekeket. 70 km/h-s sebesség alatt egy tekerőgombbal kapcsolhatunk négykerék-meghajtásra, az igazán meleg helyzetekben pedig a felező siet a vezető segítségére. Opcióként rendelhető a kipörgésgátlót is tartalmazó ABD rendszer, ami felügyeli a kerekek megcsúszását, és intelligens módon állítja a fékhatást, biztosítja a megfelelő tapadást. A Musso a kelet-európai ENSZ békefenntartó misszióktól a nemzetközi rali versenyekig - ahol rendszerint az élmezőnyben szerepel - már bizonyította rátermettségét. Motorházteteje alatt szintén a csillagos márkától származó erőforrások lapulnak: a nagy teljesítményű DOHC benzinesek 2,3 (140 LE), illetve 3,2 literesek (220 LE) és a takarékos dízel 2874 köbcentis 120 lóerővel. Hajtáslánca hasonló a Korandóéhoz, de érdemes kiemelni a hatékony forgatónyomaték-elosztó rendszert, ami egyenes szakaszokon csak a hátsó, kanyarokban pedig az első kerekekre is juttat a teljesítményből, így kiküszöböli az állandó négykerék-hajtás okozta többletfogyasztást. Mindkét modell alapfelszereltsége gazdag, akinek pedig a pénztárcája engedi, számtalan extratartozékot is rendelhet hozzájuk.

Jeep Wrangler
A világ egyik legismertebb terepesét annak idején a háború hívta életre és a szövetséges csapatok kiszolgálására használták. Civil változatának jelenkori sorozata, a Wrangler 1986-ban mutatkozott be és `97-ben frissítették fel. Divatos megjelenése miatt manapság inkább városban, hobbiterepjáróként használják a kemény- és vászontetős "felépítménnyel" kapható kocsit. Természetesen tulajdonosa a kiépített utat elhagyva is otthonosan mozoghat a Marlboro Adventure kalandok négykerekű főszereplőjével, hiszen a Wrangler nehéz körülmények között is magabiztosan megállja a helyét, terepváltójával és felezőjével könnyedén küzdi le a legnehezebb akadályokat. Motorpalettáján két benzines egység található, a 2,5 literes négyhengeres 118 lóerős, a négyliteres, soros hathengeres 177 paripát mozgósít. Utóbbi erőforrással és manuális váltóval a Jeep 10 másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége 174 km/h. A nagyobbik motorhoz háromfokozatú automata váltó is kérhető. Az új generációs vezető- és kikapcsolható utasoldali légzsák, az immobiliser, valamint az állítható magasságú kormányoszlop alapáron jár a Jeephez. A rendelhető kategóriába légkondi, hi-fi rendszer, hátsó differenciálzár, blokkolásgátló (csak a négyliteres motorhoz és differenciálzárral együtt nem), sebességtartó automatika, bőr kormánykerék, megerősített motorhoz és differenciálzárral együtt nem), sebességtartó automatika, bőr kormánykerék, megerősített lengéscsillapítók és sok más egyéb tartozik.

 

Kia Sportage
1999-ben fiatalította meg Sportage néven futó terepjáróját a Kia. Sokáig a nagy múltú német Karmann cégnél készültek a dél-koreai 4×4-esek, de a keleti országot sújtó válság miatt hazatelepítették a termelést. Noha az átszabás során nem változott jelentősen a Sportage karaktere, mégis fiatalosabb képet mutat. Az utasteret az igényesebb anyagmegválasztás, a jobb ergonómia és a variálhatóság jellemzi. Az első és hátsó ülések támláit lehajtva ketten kényelmesen elnyújtózhatnak a kialakított ágyon, ha méretesebb tárgyat kell szállítani, a második széksor támlája osztva dönthető, vagy a jobb helykihasználás érdekében az ülések összehajthatóak. A Kiához kétféle kétliteres motor választható. A benzines egy új fejlesztésű 16 szelepes DOHC erőforrás, amely 128 lovas teljesítményével 14,7 másodperces gyorsulást és 170 km/h-s végsebességet produkál. A turbódízel hajtómű a korábbi generáció hagyatéka, 83 paripája átlagosan 9,1 liternyi gázolajat fogyaszt. Mindegyik erőforrás teljesíti az Euro 2-es környezetvédelmi szabványokat és ötfokozatú manuális, vagy négysebességes automata váltó társítható hozzá. Az első kerekek szabadonfutói automatikusan záródnak, ezért a négykerék-hajtás kapcsolásához nem kell kiszállni az autóból és kemény nyúzópróbánál a terepfokozat is jól jöhet. A Sportage a 80 százalékos emelkedőkkel és a 48 fokos oldaldőléssel is megbirkózik.

 

Lada Niva
Messze a legjobb ár/értékaránnyal büszkélkedhet hazánk legnépszerűbb terepese, a valamivel 2 millió forint feletti összegért bárki nagyszerű képességekkel rendelkező kocsihoz juthat. Igaz, karosszériája önhordó és nem alvázas, képességei alapján mégis a kemény terepjárókhoz soroljuk a Nivát. Az orosz autóipar 1976 telén bemutatott remeke Magyarországon évek óta vezeti kategóriájának eladási statisztikáit, tavaly például 411 darabot értékesítettek belőle, ami 20,6 százalékos részesedést jelent osztályában. Sikerét nem csupán alacsony árfekvésének köszönheti, strapabírása és megbízhatósága egyaránt fontos szerepet játszik. Konzervatív külsején csak alig változtatott a frissítésre irányuló beavatkozás, de spártai utastere és műszaki tartalma sokat javult. A háromajtós Ladába ergonomikusabb műszerfal, áttervezett ülések és új kezelőszervek kerültek, a motorháztető alatt pedig a régi 73 lóerős "ezerhatos" porlasztós egység helyett a General Motors segítségével fejlesztett 1,7 literes központi befecskendezős erőforrás került. Az állandó összkerékhajtású és felezővel is felvértezett Nivát a 80 lóerős motor 135 km/h-s sebességhez segíti. A Lada Niva a határőrségtől az erdőgazdaságokig mindenhol ellátja feladatát.

 

Land Rover Defender és Discovery
A Jeephez hasonlóan a Land Rover Defender őse is a háború gyermeke. Az 1983-ban bemutatott sorozat megtartotta elődeinek eredeti koncepcióját: kőkemény terepes. A komfort, a szépség és a kényelem itt csak másodrendű szereplő, viszont a Landy tartóssága és kiváló terepjáró képessége megkérdőjelezhetetlen: az autó valódi "munkagép". A kétféle tengelytávval, több felépítménnyel, pick-up-ként és haszongépjárműként is kapható Defender utastere meglehetősen puritán, de cserébe a Land Rover ott is átvergődik, ahol társai szégyent vallanak. A tavalyelőtt első teljes megújításán átesett Discovery már teljesen más lapra tartozik. Átmenetet képez a kemény terepjárók és a luxusterepjárók között. Az aktív kanyarstabilizátornak és a szintszabályzós felfüggesztésnek köszönhetően a csúcsmodell aszfalton is kényelmes. A tizenöt színben megvásárolható, akár hét személy szállítására is alkalmas kocsi különféle árnyalatú bőr és szövetkárpitozással kérhető, felszereltsége szinte minden igényt kielégít és biztonsága sem vitatható. A négyliteres V8-as benzines (184 LE) és a 2,5 literes soros öthengeres turbódízel (138 LE) mellett még egy újdonságot találunk a kocsiban. A Hill Descent Control elnevezésű rendszer első- vagy hátrameneti fokozatban a váltógyűrűt lenyomva automatikusan 9 km/h-s elnevezésű rendszer első- vagy hátrameneti fokozatban a váltógyűrűt lenyomva automatikusan 9 km/h-s tempót tart, a vezetőnek csak a kormányzással kell törődnie. A Discovery népszerűsítésére tartották a Camel Trophy versenyeket, ahol embertelen körülmények között kellett teljesítenie embernek és gépnek.

 

Mercedes-Benz G-osztály
A csillagos márka G-osztályos terepjárója az elmúlt húsz évben komoly hírnevet szerzett magának. Magyarországon lecsupaszított spártai és luxuskivitelben is megvásárolhatjuk a Mercedes 4×4-esét. Előbbi rövid és hosszú tengelytávval áruszállításra is használható, és egy gazdaságos 2874 köbcentis turbódízel motor hajtja. Utóbbi akár "kabrióként" is kérhető és a motorválasztéka is gazdagabb: a két benzines 3,2 literes V6-os és 5,0 literes V8-as 215, illetve 296 lóerővel, hozzájuk csak automata váltó társítható, az öngyújtósok kínálata pedig egy 3,0 literes, 177 lovas, valamint egy 4,0 literes 250 lóerős CDI dízelből áll. A Mercedes formája hagyománytisztelően szögletes, de minden részletéből a kifogástalan minőség sugárzik. Hajtott tengelyeit tekercsrugók kötik össze a szekrényes alvázkerettel, és a szériafelszereléshez tartozó differenciálzárak tovább javítják a G-osztály terepjáró képességét.

 

Mitsubishi Pajero
Szinte minden terepjáró-szerelmesnek a Párizs-Dakarok fényes győzelmei jutnak eszébe a Mitsubishi Pajeróról. Az 1981-ben bemutatott modell időközben levetkőzte katonai jellegét és alkalmazkodott a vásárlók elvárásaihoz. Legutóbbi látványos ráncfelvarrására éppen tavaly került sor, s szerencsére már hazánkban is kapható az új típus. Nemrégiben vezették be a piacra a Pininfarina stílustervei alapján kivitelezett mini-terepjárót, a Pajero Pinint. A csöppnyi sárdagasztót mind felépítése, mind erőátviteli rendszere alkalmassá teszik nehéz terepre leküzdésére is. Nagytestvérei három- és ötajtós karosszériával készülnek, meghajtásukról 2,5 és 3,2 literes turbódízel (100 és 165 lóerővel), továbbá egy 3,0 literes V6-os és egy 3,5 literes GDI benzinmotor gondoskodnak (177 és 202 LE). A vadonban kapcsolható négykerék-hajtással, terepfokozattal és korlátozottan önzáró differenciállal boldogul a Pajero, melynek attraktív sportváltozata is kapható Magyarországon. A két színben, krómdíszítésekkel és könnyűfém kerekekkel büszkélkedő monstrumot azonban kizárólag szükséghelyzetben érdemes terepre vinni, az attraktív fényezés ugyanis rendkívül sérülékeny.

 

Nissan Terrano II és Patrol
A Nissan Terrano II-t sokan hajlamosak szabadidőautóként elkönyvelni. Talán a divatos forma tévesztheti meg az embereket, pedig a szekrényes alvázkeret, a kapcsolható összkerékhajtás és a terepfokozat egy vérbeli 4×4-es szintjére emelik a kocsit. A kényelem éppen ezért nem elsőrangú, de a nehéz terepen könnyedén elboldogul a kocsi, amiben kapcsolható összkerék-hajtása és terepfokozata is segíti. A három- és ötajtós karosszériával választható autót egy 2389 köbcentis, 116 lóerős benzines vagy egy 2664 köbcentis, 125 lóerős turbódízel aggregát hajtja. A Nissan Patrolt Magyarországon két felszereltségi változatban (Luxury, Elegance) forgalmazzák. A szinte minden igényt kielégítő modell gépházteteje alatt egy 3,0 literes turbódízel erőforrás morog, meglehetősen komótosan mozgatva a tekintélyes méretekkel és súllyal megáldott terepest. Az idők során luxusterepjáróvá szelídült Patrol azért könnyűszerrel megbirkózik az úttalan utak kihívásaival és ki/bekapcsolható hátsó stabilizátorának köszönhetően aszfalton szintén kényelmes.

 

Opel Frontera
Az Opel 1991-ben dobta piacra terepjáróját, és a Frontera néven futó autó rögtön az eladási listák élére ugrott. A kocsi karosszériája, futóműve és erőátviteli rendszere az Isuzutól származik, motorjai viszont a villámos márkát dicsérik. Három esztendeje a Fronterát is utolérte a változás szele, s a megújulás után nem csak műszakilag, hanem esztétikailag is felveheti a versenyt a legjobbakkal. A három- és ötajtós lemezruha alatt 2,2 literes 16 szelepes (136 LE), illetve 3,2 literes, V6-os (205 LE) benzines és 2,2 literes, 16 szelepes, közvetlen befecskendezésű turbódízel motor dolgozik. Az alapfelszereltséghez dupla légzsák, távirányítós központi zár, indításgátló és autórádió is tartozik, de többek között rendelhető blokkolásgátló, részlegesen önzáró differenciálmű, légkondícionáló, elektromos ablakemelők és tükrök, sebességtartó automatika, fedélzeti számítógép valamint könnyűfém felni. Az erőforrások teljesítményét ötfokozatú manuális vagy négyfokozatú automata váltó viszi át a hátsó kerekekre. A négykerék-hajtás 100 km/h-s tempó alatt gombnyomásra kapcsolható és az igazán kemény terepen a felező is rendelkezésre áll.

 

Suzuki Jimny, Vitara és Grand Vitara
1970 áprilisában jelent meg a Suzuki kínálatában az első könnyű terepjáró, ami a Jimny nevet kapta. Majd harminc évvel később, természetesen modernizált formával és műszaki tartalommal ismét piacra dobták a kis Jimnyt. Ugyan a mini-terepest akár szabadidőautónak is beskatulyázhatnánk, azonban alvázas szerkezete, merev tengelyei és kapcsolható összkerék-hajtása és felezője keményebb társai közé emelik. A divatos kisautó dinamikus mozgatásáról 1298 köbcentis, 16 szelepes, 80 lóerős könnyűfém erőforrás gondoskodik és jelenleg kizárólag kapcsolható négykerék-hajtással árulják. (Korábban volt szimpla hátsókerék-hajtású modell is.) A terepjárók népszerűségi listájának egy másik éllovasa, a Vitara 1988-tól kapható, jelenleg két karosszéria-változatban (3- és 5ajtós) rendelhető, de 1,6 literes motorja sajnos viszonylag pontatlan ötsebességes váltóhoz kapcsolódik. Terepen ez a Suzuki is kiválóan teljesít és felveszi a versenyt a nagyobbakkal. A Jimnyhez hasonlóan szintén a divatterepjárók kategóriáját súrolja a Grand Vitara, de kistestvérével megegyező adottságai ugyancsak kiemelik a hobbinégykerekesek közül. Motorterében egy négyhengeres benzines ( 2,0 - 127 LE) és egy 2,5 literes V6-os erőmű (144 LE) teljesít szolgálatot és a Drive Select összkerékhajtási-rendszernek köszönhetően lehetőség nyílik arra is, hogy a sofőr menet közben kapcsoljon kétkerék-hajtásról négyre, vagy vissza.

 

Tata Safari
India legismertebb ipari csoportja, 1999 őszén új terepjárót vezetett be az európai piacra. A hétszemélyes Safari elegáns formáját egy angol tervezőstúdióban vetették papírra. A közel 2 tonnás test mozgatásáért egyelőre egy kétliteres, turbódízel motor felel, ami 90 lóerős teljesítményével 150 km/h-s végsebességhez segíti a kocsit, de a közeljövőben a motorpalettát egy 137 lóerős multipoint befecskendezésű benzinmotor is gazdagítja. Az alapáron klímaberendezéssel, állítható magasságú kormányoszloppal, elektromos központi zárral és ablakemelővel, továbbá könnyűfém felnivel felszerelt Safari összkerék-hajtása 60 km/h-s sebességig menet közben is kapcsolható.

 

 

Küldte: Jumbo Köszönjük: A szabadban.hu szerk!


A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum