Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2024. április 25. csütörtök, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Saab Aero X - 2
2008-08-18 19:18:57


Aero X

    - A repülés és a Skandináv hagyományok ihlették.
    - Jövőbe mutató formaterveket villant fel.
    - Az újszerűen nyíló "kupola" feleslegessé teszi az ajtókat és a szélvédő oszlopokat.
    - 100%-ban bioetanol üzemanyagot fogyasztó, 400 LE-s, természetbarát BioPower motorral.


A Saab Aero X koncepció a skandináv és repülőipari gyökerek erejét kihasználva hoz létre egyedi eredményt a nagyteljesítményű kocsik tervezési versenyében. Formatervezési generációváltás tanulmányaként fogant meg, és mára újszerű megoldásai olyan tervezési nyelvezetet példáznak, amely a Saab későbbi termékeiben fog visszaköszönni.


Ahogy az ember azt egy Saab-tól megszokhatta, ez a fürge kétüléses sportkupé szakít a hagyományos autótervezési szokásokkal mind a külső és a belső tekintetében.


Először is, hiányoznak az ajtók és a szélvédő oszlopok. A Saab Aero X a sugárhajtású repülőgépeken használt pilótafülke módszerét veszi át. A vezetőnek 180 fokos látószöget biztosít, és a ki és beszállást is nagyban megkönnyíti az alacsony kabin.


A négy kerék meghajtású Saab Aero X mozgatásáról egy különleges erőmű gondoskodik. A 400 LE-s, duplaturbós, BioPower V6-os motort teljes mértékben egy fenntartható gyártású üzemanyag, a bioetanol hajtja, amely alacsonyabb széndioxid kibocsátású, ezáltal a környezetre kevésbé káros. Ebben a fejlett motorban használt "zöld-üzemanyag" új értelmet ad a "felelősségteljes teljesítmény" kifejezésnek. A nyomógomboktól és tekerőktől teljesen megfosztott Saab Aero X beltere új utakra vezeti a letisztult skandináv formatervezést. A precíziós svéd üveg és műszergyártásból származó megoldásokkal az adatokat térbeli képként jelenítik meg üveg tisztaságú akril felületeken.

Minden belső és külső világítást fénykibocsátó LED-ekkel oldottak meg a tervezők, amely szabad kezet adott a kis helyigényű technológia lehetőségeinek felfedezésére, ezáltal a közeljövő Saab-jaiban egyre inkább teret fog nyerni.


A súlycsökkentő szénszálas karosszéria, a könnyűszerkezetes meghajtási lánc, az elektronikusan szabályozott felfüggesztés és a négy kerék meghajtás a Saab Aero X-et kinézetéhez méltó izgalmas teljesítményre teszi alkalmassá, a vezető legnagyobb megelégedésére. A számítógépes modellezések során az autó 4,9 másodperc alatt gyorsult 100 km/h sebességre és 250 km/h-ás (leszabályozott) végsebességet ér el.


A vezető érzékeinek kielégítésével párhuzamosan az Aero X meglepően funkcionális, a Saab járműveknél megszokott módon. A drámaian ívelt farkiképzés hasznos iker-tároló rendszert rejt a megszokott csomagtartó tetőből nyíló fiókkal.


"Ez a tanulmány megmutatja, hogy a Saab márka örökségéből milyen bátor, újszerű formaterveket lehet létrehozni," mondja Bryan Nesbitt, a GM európai tervező részlegének ügyvezető igazgatója. "A Saab járművek tervezésénél figyelembe vesszük a márka értékeit és egyensúlyba hozzuk azokat a skandináv formatervezési értékekkel."


"Jelenlegi koncepciónk betekintést mutat az előttünk feltáruló izgalmas lehetőségekbe, amelyek a márka haladó nyelvezetén jelennek meg," mondja Jan Ake Jonsson, a Saab Automobile vezérigazgatója. "Svédországi tervezőink, mérnökeink és kereskedőink tökéletesen tudják nevelni és kommunikálni a Saab génkészletének jellegzetességeit. Az ő munkájuk biztosítja, hogy eljövendő termékjavaslataink a Saab-hoz méltóan fejezik ki az alapértékeinket, úgymint az újszerű formatervezést, sportos teljesítményt és az érzelmekkel átitatott funkcionalitást."

Az Aero X a Saab legújabb koncepcióinak sorozatába illeszkedik, amelyek a márka különböző tulajdonságait hangsúlyozzák. A sorozatba tartozik a "négy-dimenziós" 9X (IAA, Frankfurt, 2001), a 9-3X Cross-over Coupé (Detroit, 2002) és a 9-3 Sport Hatch (IAA, Frankfurt, 2003).

Háttér

A repülőgépektől a gépjárművekig


A Saab repüléstechnikai gyökerei legalább 70 év távlatába nyúlnak vissza egészen 1937-ig, amikor "Svenska Aeroplan Aktiebolaget" (Svéd légi jármű vállalat) néven, 70 km-re Göteborg-tól Trollhättan-ben, megalakult az a cég, amelynek eredeti területén mind a mai napig készülnek a Saab járművek. A cég a svéd légierő hadászati megrendeléseinek tett eleget, majd 1944-ben a polgári repülésben is szerepet vállalt, 1947-ben pedig a gépjárműiparban jelent meg első autójával a Saab 92-vel (a Saab 91egy könnyű gyakorlógép volt). A 92-es modell áramvonalas csepp alakja, az akkori időkben radikális újításként egyértelműen repülőgép tervezői munkára engedett következtetni, szélcsatornás kísérleteket is igénybe véve.


A biztos kormányzást elősegítő első kerék hajtás alkalmazása, a kiemelkedően jó úttartás és a hatékony térkihasználás szintén szokatlan volt abban a korban - több mint egy évtizeddel azelőtt, ahogy az elrendezés közkedveltté vált az autóiparban
.


Egy másik innovatív formaterv volt a Saab új részlegének terve, a Sonett 1, egy könnyű sportkocsi, amelyet a versenypályákra terveztek és éppen 50 évvel ezelőtt mutattak be. A légi járműveknél használt alumínium lemezekből készült önhordó karosszéria a megszokott acéloszlopokból és lemezekből álló elrendezést váltotta fel. Bár a repülőgépeknél ez megszokott volt, a Saab hat évvel a Grand Prix versenyeken való elterjedés előtt már alkalmazta.


Mára, több, mint 4 millió autóval és 4000 repülőgéppel később a Saab egy nevet de két céget jelent. A járműgyártás a világ legnagyobb autóipari konszernjének a General Motors tulajdonában álló Saab Automobile AB keretén belül folyik, míg a Saab Group piacvezető a fejlett repülőgép technológiák és védelmi rendszerek felhasználásában.


Az évek során a Saab járművek továbbra is alkalmazták a légi járművekben alkalmazott tervezési eljárásokat, úgymint az ívelt szélvédőt, a pilóta fülke jellegű ergonómikus felépítést, a zöld műszerfal világítást, valamint a csak a szükséges tartalmat megjelenítő kijelzőket. A korai repülőgép tervező mérnökök újító megközelítése, a biztonságra való törekvésük tükröződik vissza mindmáig a Saab megszokottól eltérő autótervezési művészetében.



Szerző: cézé
Forrás: Saab Hungary


Kapcsolódó cikkek:



A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum