- A repülés és a Skandináv hagyományok ihlették.
- Jövőbe mutató formaterveket villant fel.
- Az újszerűen nyíló "kupola" feleslegessé teszi az ajtókat és a szélvédő oszlopokat.
- 100%-ban bioetanol üzemanyagot fogyasztó, 400 LE-s, természetbarát BioPower motorral.
A Saab Aero X koncepció a skandináv és repülőipari gyökerek erejét kihasználva hoz létre egyedi eredményt a nagyteljesítményű kocsik tervezési versenyében. Formatervezési generációváltás tanulmányaként fogant meg, és mára újszerű megoldásai olyan tervezési nyelvezetet példáznak, amely a Saab későbbi termékeiben fog visszaköszönni.
Ahogy az ember azt egy Saab-tól megszokhatta, ez a fürge kétüléses sportkupé szakít a hagyományos autótervezési szokásokkal mind a külső és a belső tekintetében.
Először is, hiányoznak az ajtók és a szélvédő oszlopok. A Saab Aero X a sugárhajtású repülőgépeken használt pilótafülke módszerét veszi át. A vezetőnek 180 fokos látószöget biztosít, és a ki és beszállást is nagyban megkönnyíti az alacsony kabin.
A négy kerék meghajtású Saab Aero X mozgatásáról egy különleges erőmű gondoskodik. A 400 LE-s, duplaturbós, BioPower V6-os motort teljes mértékben egy fenntartható gyártású üzemanyag, a bioetanol hajtja, amely alacsonyabb széndioxid kibocsátású, ezáltal a környezetre kevésbé káros. Ebben a fejlett motorban használt "zöld-üzemanyag" új értelmet ad a "felelősségteljes teljesítmény" kifejezésnek. A nyomógomboktól és tekerőktől teljesen megfosztott Saab Aero X beltere új utakra vezeti a letisztult skandináv formatervezést. A precíziós svéd üveg és műszergyártásból származó megoldásokkal az adatokat térbeli képként jelenítik meg üveg tisztaságú akril felületeken.
Minden belső és külső világítást fénykibocsátó LED-ekkel oldottak meg a tervezők, amely szabad kezet adott a kis helyigényű technológia lehetőségeinek felfedezésére, ezáltal a közeljövő Saab-jaiban egyre inkább teret fog nyerni.
A súlycsökkentő szénszálas karosszéria, a könnyűszerkezetes meghajtási lánc, az elektronikusan szabályozott felfüggesztés és a négy kerék meghajtás a Saab Aero X-et kinézetéhez méltó izgalmas teljesítményre teszi alkalmassá, a vezető legnagyobb megelégedésére. A számítógépes modellezések során az autó 4,9 másodperc alatt gyorsult 100 km/h sebességre és 250 km/h-ás (leszabályozott) végsebességet ér el.
A vezető érzékeinek kielégítésével párhuzamosan az Aero X meglepően funkcionális, a Saab járműveknél megszokott módon. A drámaian ívelt farkiképzés hasznos iker-tároló rendszert rejt a megszokott csomagtartó tetőből nyíló fiókkal.
"Ez a tanulmány megmutatja, hogy a Saab márka örökségéből milyen bátor, újszerű formaterveket lehet létrehozni," mondja Bryan Nesbitt, a GM európai tervező részlegének ügyvezető igazgatója. "A Saab járművek tervezésénél figyelembe vesszük a márka értékeit és egyensúlyba hozzuk azokat a skandináv formatervezési értékekkel."
"Jelenlegi koncepciónk betekintést mutat az előttünk feltáruló izgalmas lehetőségekbe, amelyek a márka haladó nyelvezetén jelennek meg," mondja Jan Ake Jonsson, a Saab Automobile vezérigazgatója. "Svédországi tervezőink, mérnökeink és kereskedőink tökéletesen tudják nevelni és kommunikálni a Saab génkészletének jellegzetességeit. Az ő munkájuk biztosítja, hogy eljövendő termékjavaslataink a Saab-hoz méltóan fejezik ki az alapértékeinket, úgymint az újszerű formatervezést, sportos teljesítményt és az érzelmekkel átitatott funkcionalitást."
Az Aero X a Saab legújabb koncepcióinak sorozatába illeszkedik, amelyek a márka különböző tulajdonságait hangsúlyozzák. A sorozatba tartozik a "négy-dimenziós" 9X (IAA, Frankfurt, 2001), a 9-3X Cross-over Coupé (Detroit, 2002) és a 9-3 Sport Hatch (IAA, Frankfurt, 2003).
Háttér
A repülőgépektől a gépjárművekig
A Saab repüléstechnikai gyökerei legalább 70 év távlatába nyúlnak vissza egészen 1937-ig, amikor "Svenska Aeroplan Aktiebolaget" (Svéd légi jármű vállalat) néven, 70 km-re Göteborg-tól Trollhättan-ben, megalakult az a cég, amelynek eredeti területén mind a mai napig készülnek a Saab járművek. A cég a svéd légierő hadászati megrendeléseinek tett eleget, majd 1944-ben a polgári repülésben is szerepet vállalt, 1947-ben pedig a gépjárműiparban jelent meg első autójával a Saab 92-vel (a Saab 91egy könnyű gyakorlógép volt). A 92-es modell áramvonalas csepp alakja, az akkori időkben radikális újításként egyértelműen repülőgép tervezői munkára engedett következtetni, szélcsatornás kísérleteket is igénybe véve.
A biztos kormányzást elősegítő első kerék hajtás alkalmazása, a kiemelkedően jó úttartás és a hatékony térkihasználás szintén szokatlan volt abban a korban - több mint egy évtizeddel azelőtt, ahogy az elrendezés közkedveltté vált az autóiparban.
Egy másik innovatív formaterv volt a Saab új részlegének terve, a Sonett 1, egy könnyű sportkocsi, amelyet a versenypályákra terveztek és éppen 50 évvel ezelőtt mutattak be. A légi járműveknél használt alumínium lemezekből készült önhordó karosszéria a megszokott acéloszlopokból és lemezekből álló elrendezést váltotta fel. Bár a repülőgépeknél ez megszokott volt, a Saab hat évvel a Grand Prix versenyeken való elterjedés előtt már alkalmazta.
Mára, több, mint 4 millió autóval és 4000 repülőgéppel később a Saab egy nevet de két céget jelent. A járműgyártás a világ legnagyobb autóipari konszernjének a General Motors tulajdonában álló Saab Automobile AB keretén belül folyik, míg a Saab Group piacvezető a fejlett repülőgép technológiák és védelmi rendszerek felhasználásában.
Az évek során a Saab járművek továbbra is alkalmazták a légi járművekben alkalmazott tervezési eljárásokat, úgymint az ívelt szélvédőt, a pilóta fülke jellegű ergonómikus felépítést, a zöld műszerfal világítást, valamint a csak a szükséges tartalmat megjelenítő kijelzőket. A korai repülőgép tervező mérnökök újító megközelítése, a biztonságra való törekvésük tükröződik vissza mindmáig a Saab megszokottól eltérő autótervezési művészetében.