Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2024. április 20. szombat, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
Magyar lélekvesztővel a Föld körül - szóló vitorlázás Carina vitorlással
2007-03-18 18:52:09
Kategória: Vitorlázás


 

Carinával az óceánra

Parányi, világoskék színű kis vitorlás ringatózik a Hárosi-öböl vizén, s a hajót elnézve rögtön az jut az ember eszébe, hogy úristen, tényleg ezzel akar nekivágni? Első látásra azt gondolnák a laikusok, hogy még Trogirig sem jut az Adrián, nem hogy Francia Polinéziáig. Méder Áron elszántsága, minden esetre meggyőző.

Elmondása szerint tíz éves kora óta vitorlázik, ma már oktatja is a tudományt és gyerekkori álma volt, hogy egyszer majd saját hajójával körbehajózza a Földet. Az álom egy ideig tényleg csak álom maradt, bár a szakkönyvek és hajózási térképek egyre csak gyűltek a fiókban, a fiatalember pedig lelkesen szelte a habokat.

 

Aztán 2004 novemberében egyszer csak szembejött a megálmodott vitorlás, s bár kisebb, s kevésbé csillogó volt, sőt igazából ütött-kopott volt, de Áron elmondása szerint nem lehetett ellenállni neki. Gyorsan megvásárolta, így Carina a szülők újpesti házának kertjébe került, ahol elkezdődött a közel másfél évig tartó felújítás. Spórolt pénzből, apránként jöttek össze a különböző felszerelések, rádió, mentőtutaj, kötelek, s Áron nem győzi hangsúlyozni, mennyit köszönhet a barátoknak és ismerősöknek.

Carina végül 2006 tavaszára készült el, új kötélzetet, felújított motort kapott, megerősítették a hajótestet, napelemek és szélgenerátor is került rá, így már tényleg készen állt arra, hogy ismét vízre szálljon. A nevével egyező, Carina 19-es típusú kis vitorlást 1970-ben gyártották Svájcban és korábban a Zürichi- és a Bódeni-tavon vitorláztak vele, míg végül Magyarországra került. Tíz év után új tulajdonosa ismét levizsgáztatta, hajólevelet kapott és augusztus közepén vízre bocsátották a hárosi Duna-ágban, hogy felújítás utáni első métereit hazai környezetben tegye meg. 

Ez időre a Carina és büszke tulajdonosa már az Adriai-tenger vízén ringatóznak, ahol a hajó első éles tesztelése és terhelése zajlik majd néhány héten keresztül. Az éjszakai és nappali vitorlázások során remélhetőleg semmilyen komolyabb hibára nem derül fény, de ha mégis, a tervezett szeptember 24-i indulás előtt még jut majd idő arra, hogy a szlovéniai Koper kikötőjében elvégezzék a szükséges javításokat.

Az indulás időpontja és az egyes szakaszok időzítése kiemelt fontosságú az expedíció szempontjából, ugyanis a hajó méretei miatt nem célszerű viharos időszakban útra kelni, s ügyelni kell - főleg a Csendes-óceánnál - a monszunos időszakok elkerülésére is. Méder Áron elmondása szerint bár a szeptember végi indulás nem a legideálisabb az Adriai- és a Földközi-tengeri szakaszok szempontjából, de novemberben mindenképpen a Kanári-szigetekre kell érnie, ahonnan ekkor indul egy, az Atlanti-óceán Barbadosig átszelő vitorlásverseny, amelynek mezőnyéhez szeretne csatlakozni. Az előre nem látható technikai megállók miatt az első nagyobb szakaszt épp ezért két hónaposra tervezi. A hajós a tervek szerint a partoktól távol, a nyílt vízen vitorlázik majd, hogy időt nyerjen, de csupán olyan távolságra, hogy probléma esetén egy napon belül valamelyik közeli kikötőbe érhessen.

Az első komolyabb próbatétel az Atlanti-óceán átszelése lesz, de ezen a szakaszon nem lesz egyedül a magyar hajós, hiszen a már említett vitorlásverseny mezőnyével megy majd együtt, és rádión tartja a kapcsolatot a többi hajóval. A Barbadosig tartó 2650 mérföldes szakaszt szerencsés esetben mintegy 40 nap alatt teszi majd meg.

Áron a tervek szerint nem időzik a meseszép karibi térségben, azért, hogy minél előbb a Panama-csatorna atlanti bejáratához érhessen. Itt ugyanis várhatóan egy-két hónapos pihenőt tart a készletek feltöltése és a különböző engedélyek beszerzése miatt. A csatornán ugyanis nem lehet csak úgy átkelni: a szó legszorosabb értelmében sorállás van az átkelésért, amely ráadásul nem is olcsó, mintegy 1000 dollárba kerül. A panamai megállót Áron a hajó kisebb-nagyobb hibáinak kijavítására és új alkatrészek beszerzésére is fordítja, és ekkor látogatják meg őt először a családtagok is.

Ezután következik a vállalkozás talán legnehezebb része, a Csendes-óceán leküzdése. A 3600 mérföld hosszú szakasz Francia Polinéziáig kedvező széllel 60 nap alatt teljesíthető. Áront az út során a hajóba utólag beépített "extrák" is segítik majd, ilyen például a repülőgépek robotpilótájához hasonló szerkezet, amely lehetővé teszi, hogy az egyedül utazó hajós éjszaka legalább néhány óra erejéig pihenni tudjon. Méder Áron elmondása szerint nagy alvásokról azért nem lehet szó, mert éjszaka is néhány óránként mindenképpen ellenőriznie kell a vitorlázatot, az áramlatokat és az időjárást is. A sikeres óceánátkelést követően a magyar hajó északról kerüli meg Ausztráliát, ahol a parányi hajótest számára kedvezőbb időjárás uralkodik, majd Indonézia következik, ahonnan ismét egy nagyobb szakasz után Afrika keleti partjaihoz, a Seychelle-szigetekhez érkezik. Innen az Ádeni-öblön, a Vörös-tengeren és a Szuezi csatornán át tér vissza a Földközi-tengerre, hogy a tervek szerint 20 hónap múlva a kiindulási pontra, Koper kikötőjébe érjen vissza.

Egy ilyen út, még, ha a komoly anyagi háttérrel rendelkező expedíciókhoz nem is lehet hasonlítani, nem filléres mulatság. A terv kialakulása és a hajó vízrebocsátása közötti időszakban Méder Áron mintegy 5 millió forintot fordított vállalkozására, amely összegben a hajó megvételére, felújítására és felszerelésére fordított pénzek is benne vannak, valamint a Panamáig tartó szakaszra szükséges "költőpénz". Itt viszont előreláthatólag kifogy az anyagi tartalékokból, ezért az itthoni családtagok ezalatt az idő alatt minél több lehetséges támogatót, szponzort igyekeznek felkutatni. Addig is Áron a "vándort az út eltartja" elv alapján készül az útra és bizakodik.

Előfordulhat, hogy nem lesz meg a szükséges támogatás, de Áron kedvét ez sem szegi, mint mondja, legfeljebb majd Panamában, vagy ahol éppen kell, dolgozni fog az élelemért és a szükséges pótalkatrészekért.

Az optimizmus természetesen nem elég, ezért Áron az út előtt olyan szaktekintélyek véleményét is kikérte, mint Fa Nándor, vagy Gál József, akik ellátták a szükséges információkkal és jó tanácsokkal. Az út kockázataival természetesen ő is tisztában van, de esze ágában sincs, hogy meggondolja magát. Arra a kérdésre pedig, hogy mi történik, ha nem tudja teljesíteni a vállalkozást, Kerouac szavaival válaszol: nem a cél a fontos, hanem az út maga.

Áron személyes honlapjához a http://www.meder.hu/ -n keresztül vezet az út J

 


A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum