Könnyedség, szenvedély, biztonság
UL, az ultrakönnyű repülés
Minél könnyebb, olcsóbb és biztonságosabb géppel repülni. Ez az ultrások legfőbb célja, alapelve. No és minél több időt a magasban tölteni. A tapasztaltak szerint, jaj annak, aki egyszer kipróbálja!
- Minden pénzét erre fogja elverni, mindene lesz a repülés, mindent alárendel. Hatásai majdhogynem a droggal vetekszenek. Tízből hat pilóta annyira rabjává válik, hogy ott hagyja a családját, vagy fordítva, a családja hagyja el őt - figyelmeztet Kovács József pilóta, aki a magyar ultrarepülés frontembere. A végén másra már nem is költ, csakhogy fenntartsa magát a levegőben.
Milyen szerkezetek okoznak ilyen mellékhatásokat, miről akar Kovács József úr lebeszélni? Az ultrakönnyű repülő legfeljebb kétszemélyes lehet, nem haladhatja meg a 350-400 kilogrammot, és sebességkorlátozások is vannak. UL-nak számít a motorral felszerelt siklóernyő és sárkányrepülő, illetve ebbe a kategóriába tartozik minden merevszárnyú gép is, amelyik az UL feltételeinek megfelel. A motoros vitorlásgép külön, úgynevezett MOVIT kategóriába tartozik.
- Egyszer a Balaton felett - meséli Kovács József - egy repültetés során megkérdezte az egyik utas: mi van, ha leáll a gép? Mondom, mi lenne? Csend. Magyarul, a motor nem feltétele, csupán elősegítője a repülésnek; e nélkül is kifogástalanul, és - ami a legfontosabb - biztonságosan el lehet siklani odafent.
Aki repülni akar, nagyjából olyan feltételeket kell teljesítenie a jogosítvány megszerzéséhez, mint a személygépkocsi esetében. Először egészségi vizsgálaton kell átesni, persze ez koránt sem olyan szigorú, mintha vadászpilótának jelentkezne az ember. Az UL hasonló szerepet tölt be a repülésben, mint a földi közlekedésben a segédmotoros kerékpár: nincs szükség szakszolgálati engedélyre. Harmincórás gyakorlattal már egyedül repülhet az újonc pilóta. Egy lényeges különbség van a földi és légi vizsgázás között: a repülés esetében csak a tökéletesen végrehajtott feladat esetén lehet továbblépni.
Ha meg van az utolsó vizsga is, már "csak" egy gép kell. Viszonylag olcsón, egy középkategóriás kocsi áráért, olyan 3 millió forintért már hozzá lehet jutni egy alkalmas repülőhöz. A hatalmas költségek nagy részét az üzemeltetés és a fenntartás teszi ki (javítások, üzemanyag, biztosítás, tárolás, szállítás, repülőtéri illetékek). Egy repülési óra 20 ezer forintra rúg. Mára kezd megváltozni a szemlélet: a bátor emberek sportjából, a tehetősök elfoglaltságává válik a repülés. A legmodernebb sportgépek már több mint 100 km/h-ra is képesek, és csak hat liter üzemanyagot esznek, persze ezeknek már áruk is van… Például az Appolo-Fox típusú UL gép egyetlen tankolással széltében átrepüli az országot.
A http://www.mozduljvelunk.hu/legi/ul/sp_elmelet.html alapján!