Honda X-Eleven
A Hondának mindig sikerül valami olyat alkotnia, amivel alaposan sikerül felráznia a motoros világot. Gondoljunk csak vissza a CB750-re, ami a maga idejében világszenzáció volt, vagy a 87-ben bemutatott és a mai napig a palettán tartott CBR-1000F-re vagy az utódjára a CBR-1100XX Super Blackbird-re vagy CBR-900RR-re. Mindegyik motor a maga nemében megjelenésekor egyedülálló volt. Persze idővel a konkurencia is lépett és sorra elkészültek a riválisok is. A 2000. év nemcsak a számítástechnikában, hanem a naked motorok történelmében is fontos dátum.
Eddig a kategóriát főként az alábbiak jellemezték:
motor: robosztus rendkívül nyomatékos főként lég/olaj hűtésű,
futómű: dupla csőváz
rendkívül kényelmes üléspozíció
széles felhasználási terület
Az X11 megjelenésével a Naked fogalma új értelmezést kapott. Az eddig majdhogynem elavultnak tekinthető motorokat és nem kifejezetten sportos futóműveket felváltotta egy rendkívül korszerű Szuper-sport kategória szintű motor, futómű kiegészítve a modern technika minden kunsztjával (Dual CBS, katalizátor, befecskendezés, inmobilizer...) Úgy is fogalmazhatnánk, hogy bár a Hayabusa és a ZX12R letaszította a trónról a CBR-1100XX-et a jól bevált és rendkívül megbizható technikát a Honda mérnökei, átmentették az X11-be.
A végeredmény megdöbbentő:
Egy brutális tekintélyt parancsoló naked motor! Természetesen a motor némi változtatásokon ment keresztül. Az üléspozíció kényelmesebb mint az XX-nél. A teljesítményből visszavettek a nagyobb és egyenletesebb teljesítményleadás miatt. Így meg kell elégedni csupán 140(!) LE-vel. Speciális légterelők teszik futurisztikussá a motort. Jobb hűtést és nagyobb leszorító erőt keltve megakadályozva ezáltal az első kerék nem kívánatos ágaskodását. A műszerfal kialakításának köszönhetően 160 km/h-ig nincs sok gondunk a menetszéllel.
Angolnyelvű műszaki leírás a Honda
X-Eleven ED-típusához :
Engine Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC inline-4
Bore ´ Stroke 79 ´ 54mm
Displacement 1,137cm
Compression Ratio 11 : 1
Carburation Electronic fuel injection
Max. Power Output 136PS/9,000rpm (95/1/EC) (100kW/9,000min
140PS/9,000rpm (DIN) (103kW/9,000min
Max. Torque 11.5kg-m/7,000rpm (95/1/EC) (113Nm/7,000min
11.8kg-m/7,000rpm (DIN) (116Nm/7,000min
Ignition Computer-controlled digital transistorised with electronic advance
Starter Electric
Transmission 5-speed
Final Drive ‘O’-ring sealed chain
Dimensions (L´W´H) 2,145 ´ 750 ´ 1,115mm
Wheelbase 1,500mm
Seat Height 795mm
Ground Clearance 140mm
Fuel Capacity 22 litres (including 4-litre warning light reserve)
Wheels Front 17 ´ MT3.50 hollow-section triple-spoke cast aluminium
Rear 17 ´ MT5.50 hollow-section triple-spoke cast aluminium
Tyres Front 120/70 ZR17 (58W) (Michelin Macadam 90X, Bridgestone BT57F)
Rear 180/55 ZR17 (73W) (Michelin Macadam 90X, Bridgestone BT57R)
Suspension Front 43mm cartridge-type fork, 120mm axle travel
Rear Gas-charged monoshock damper with 7-step adjustable spring preload,
120mm axle travel
Brakes Front 310mm ´ 4.5mm dual hydraulic disc with Combined 3-piston callipers and
sintered metal pads
Rear 256 ´ 5mm hydraulic disc with Combined 3-piston calliper and
sintered metal pads
Dry Weight 222kg