A végzet asszonya ma mindenkinek utolérhetetlen volt
A reggeli szélcsend és a semmi jót nem ígérő meteorológiai előrejelzés ellenére gyönyörű időben és főleg kiváló szélviszonyok között ma elrajtolhatott a III. Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság első futama. A horvát főrendező Pia Diasevoli helyismerete ötösre vizsgázott, hiszen már reggel olyan pályát jelölt ki a 65 versenyző hajó számára, amelyhez éppen a megfelelő irányú szél érkezett.
Délelőtt 10 órakor a rajtvonal közelében várakozással kezdett a mezőny, majd egy óra múlva enyhe nyugati szél kezdett lengedezni. Negyven perc múlva ebben a mind jobban erőre kapó szélben rajtoltak hajók. A hosszú rajtvonal közepén, alsó harmadán nagyon pontosan rajtolt több esélyes, míg mások rosszabb helyet választva komoly hátrányba kerültek az első, rövid, két kis sziget között a Murtersko Morénak nevezett nyíltabb vízre vezető cirkálószakaszon. A hajók itt délnyugat-dél felé fordulva csaknem hátszélben indultak a 6-7 tengeri mérföldnyire (kb. 12 km) lévő kis Cavlin-sziget felé.
Két jól rajtoló gyors, az ORC-osztályban versenyző hajó azonnal kilépett a mezőnyből, és többé senki sem veszélyeztette a helyüket. Az élen a Bakos Tamás vezette Femme Fatale nevű hajó vitorlázott. Őket kitartóan üldözte az egyetlen külföldi egység a szlovák El Solete csapat, akiknél Michal Hruby forgatta a kormányt. A Cavlin-szigetnél már bő tízperces előnnyel fordultak. Az igazán éles verseny mögöttük alakult ki. Több mint másfél óra versenyzés után egymástól alig egy-két hajóhossznyi távolságokra érkezett a magyar olimpikon és válogatott vitorlázókkal tűzdelt Bavaria 42 Match mezőny. Elsőnek az olimpiai bronzérmes Detre-testvérek nevével fémjelzett hajó fordult. Mögöttük tíz méterrel Fináczy György a spinnaker leszerelése közben az utolsó métereken okos helyzetkihasználással előzte a tavaly bajnok Czégai Péter vezette hajót. A Dufour 44-esek között az első helyen Soós Istvánék értek a szigethez, ott azonban rutintalanságuk ára azonnal két hely lett, és a vezetést a Hong Kong Challange-en földkerülő versenyt is nyert Fürstner József hajója vette át. A lassabb hajóosztályok legjobbjai a mezőny közepén érkeztek. A Salona 45-ösök között ekkor a Dr. Csikós János irányította csapat fordult elsőkén. Mögöttük tíz hajóhossznyira jött a második Somos Zsolt, akit viszont már sűrűn követtek a többiek.
A Bavaria 44-esek közül elsőként a Pandora csapat érkezett Andor Attila vezetésével, de közvetlen a nyomában volt a tavalyi ezüstérmes Horváth Tamás (Geodesy). És jöttek a legkisebbek, a legkisebb hajókkal: az Elan 31-eseken az utánpótlás bajnokság résztvevői. Na nem a mezőny legvégén, mert jónéhány nagyobb és gyorsabb hajóval vitorlázó felnőttnek bemutatták, hogyan kell vitorlázni. Az élen az Uniqa Junior Team, a fűzfői srácok spinnakereztek Huszka Róbert irányításával. Második ekkor a Honda Junior Team volt a balatonföldvári Spartacusból, harmadik pedig az idén 150 éves patinás klub, a BYC (Balatonfüredi Yacht Club) ifjúsági és serdülő csapata. Az egyre frissülő, már bő hármas (a Beaufort szélskálán) erejű szélben hosszú, szélirányban 8 mérföldes, taktikus cirkálószakasz kezdődött. Ezen a legjobbak gyönyörűen vitorláztak A nagy területen való cirkálás sok meglepetést tartogat, lehet sokat nyerni és veszteni.
A két vezető ORC-hajó messze elhúzott. A Bavaria 42-esek között a szakasz első felén a bal oldalt favorizáló Czégai Péter vezette AIS Holding team átvette a vezetést. A következő mérföldeken gyönyörűen taktikázva magabiztosan védték az előnyüket, pedig ez nem könnyű az ilyen nagy területen szétszóródó ellenfelek ellen. Elsőként, biztos előnnyel kerülték a következő pályajelet, a Dajna-szigetet, és a célig vezető éles spinnakeres menetben is nagyon meggyőzően, nyugodtan vitték a hajójukat.
A bójakerülés sorrendje sok meglepetést okozott a két órával korábbi álláshoz képest. Néhányan bizonyára kockázatos, szélsőséges taktikát is választottak, esetleg kiemelkedő hajósebességet produkálva vitorláztak ezen a szakaszon, mindenesetre a taktikájuk bevált, és nagyot léptek előre. A legtöbbet talán a Dolmányos Gábor irányította Dufour 44-es, akik a korábbi tizenkilencedik helyükről zárkóztak fel Czégaiék mögé. Mindenesetre ezen a szakaszon több Dufour 44-es is kiválóan vitorlázott, de sokat lépett előre a rajt utáni rossz helyéről az egyik Bavaria 42 Match esélyes Kelemen Tamás is a Magyar Építő Zrt - Volksbank hajójával. Elől, szinte már láthatatlan távolságban délután fél öt tájt célba ért a Femme Fatale és az El Solete. Izgalmasan alakult a befutószakasz a Bavaria 42 Matchet simán nyerő czégai-csapat mögött. Végül a második Rauschenberger Miklós lett a Bardon Sáling Team élén, míg a harmadik helyre Berecz Zsombor hozta az Origo-Deluxe.hu Szörf Teamet. Mögöttük jött három nagy név: Detre Szabolcs, Szilvássy Attila, és az utolsó szakaszon technikai problémákkal is küszködő Fináczy György.
A Dufour 44 Performance osztály versenyét a Pst-Proligy Sailing Team nyerte Dolmányos Gábor vezetésével, kis különbséggel megelőzve a Ruukki Sailing Teamet, amelyet Hegyi Márton vezetett.
A Salona 45-ösök, valamint a Dajna-szigetnél pályarövidítéssel befuttatott Bavaria 44-es illetve az utánpótlás mezőny végeredményét később, a versenyrendezőség hajójának partra érkezése után tudjuk közölni.