Cranchi Zaffiro 34
Manapság, amikor a modern autókat számítógépek és szélcsatornák segítségével tervezik, egyre jobban hasonlítanak egymásra. Igaz ez a hajógyártásra is. Ha a távolban megjelenik egy motorcsónak, és elegánsan siklik a vízen, kevés szakértő ismeri fel azonnal, melyik cég mely típusa fut be hamarosan a kikötőbe. Az értékek sokszor rejtve maradnak, az a mi feladatunk, hogy önök megismerjék ezeket. Egy Zaffiro esetében nem vagyunk nehéz helyzetben, hiszen itt a csomagolás alatt is drágakövet találunk.
A Cranchi 1870 óta készít hajókat. Százharmincnégy évvel ezelőtt, a Comói-tó partján indult ez a vállalkozás. A modern hajógyárat Aldo Cranchi alapította, aki 1952-ben átvette édesapja műhelyét. Négy gyermeke a biztosíték arra, hogy az az igényesség, tudás és a hajózás iránti elkötelezettség, amit a Cranchi név jelent, tovább él. A cég képes volt megújulni. Mára hatalmas hajógyárrá nőtte ki magát, de minden erejével arra törekszik, hogy megőrizze az eredeti kézművesipar igényességét, hiszen a tradíció és a cég filozófiája a legjobb minőséget követeli, és ezért mindent meg is tesznek.
A Cranchi hajók a legtartósabbak közé tartoznak. Az üvegszál-erősítésű műanyag rétegek között egy különleges kevlárszövet réteg is található, amely rendkívüli módon megerősíti a hajót. Speciális minőségű DSM Composite gyantákkal dolgoznak, és a gyártóval folyamatosan együttműködnek a fejlesztés terén is. A fedélzeten kizárólag AISI 316-os A4 minőségű rozsdamentes acélt használnak. Ehhez gyakran maguk gyártják a csavaranyákat, ha a piacon csak A2-es minőség kapható. A vereteket dupla szigetelőgyűrűvel szerelik, amelyek így teljesen vízzáróak, és korróziós problémák sem jelentkeznek néhány év elteltével. Bár az AISI 316-os anyag sokkal drágább az általában használatos rozsdamentes acélnál, mégis ezt használják olyan eldugott helyeken lévő alkatrészekhez is, mint a motortartó bakok, az üzemanyag- és víztartályok vagy a generátorok. Mindez természetesen így van a Zaffiro 34-esben is.
Tribunjban szálltunk vízre. A hajóba a tíkfával borított fardeck fölé nyúló kis hídon lehet belépni. A hátsó fedélzet ülőgarnitúrája egy asztalt vesz körbe, amihez szervesen kapcsolódik a fedélzeti konyha mosogatóval és hűtőszekrénynyel. Itt rejtették el a padló alatt a rakodódobozt. A 34-esben a jobb oldalra került a kormányállás, a bal oldalon pedig egy tágas U alakú szófát helyeztek el. Középen lehet lejutni a három részre osztott lakótérbe. A konyha és a fürdőhelyiség a jobb oldalra került, szembe a szalon ülőgarnitúrájával. Az orrkabint a tulajdonosnak, a hátsó kabint a vendégeknek, illetve a gyerekeknek szánta a tervező. A hajó négy fő számára kínál kényelmes hálóhelyet. Az enteriőr elegáns, sőt, a bőr, a gyönyörűen lakkozott fa, az acél és a nemes textilek igazán barátságossá teszik. A hajók bútorzata csak a legjobb minőségű anyagokból készülhet. Például a Kaya két évig köteles tárolni a mahagónit, mielőtt a Cranchihoz küldené, mert csak ezután vásárolják meg tőle. Ugyanilyen magas minőségi követelményt támasztanak minden fabeszállítóval szemben, márpedig sokféle mahagónit, rózsa- és tíkfát szereznek be afrikai és távol-keleti forrásokból. A lakóterekben szekrények, nyitható ablakok teszik kellemessé a pihenést. A motor rendkívül jól van szigetelve, a hang és a rezgés még a hátsó kabinban sem zavaró.
A kikötői manőverezést a két motoron kívül orrsugárkormány is segíti, így gond nélkül navigálhatunk a szűk adriai kikötőhelyeken. A 34-es ugyanis már elég nagy ahhoz, hogy komolyan vegyük. Több mint hat tonna, tizenegy méter hosszú - ez már egy vitorlás hajó esetében sem számítana kicsinek. Magassága a vízvonal fölött a híddal együtt közel három és fél méter. A Zaffirón gyorsan otthon érzi magát az ember, a hajó kezesen követi a kormányos utasításait. A V alakú orrkiképzésnek köszönhetően lassú menetben alig csúszik oldalra, de nagy tempónál is fantasztikusan tartja az ívet. Eleinte szokatlan, hogy az irányváltásoknál nagyot billen a hajó, de azután olyan stabil, hogy azonnal tisztelni kezdjük Aldo Cranchi tudását. A céget évtizedes együttműködés fűzi a Volvóhoz. Természetesen a 34-est is Volvo motorokkal kínálják. A dízelek is nagyon jók, de van, aki idegenkedik tőlük. Tehát szabadon dönthetünk, hogy a gazdaságos és elképesztő nyomatékkal rendelkező változat, vagy a klasszikus, kétszer nyolchengeres lóerőgyár mellett döntünk. Mind a két változat könnyedén megbirkózik a feladattal. Teljes legénységgel, feltankolva akár hét és fél tonna is lehet a hajó tömege. Ez nem jelenthet gondot, és nem is jelent.
A Cranchi nem először hódította meg a szívünket. Ez a hajó magában hordja a legszebb olasz erényeket a design és a tradíció terén, a motorok pedig a svéd megbízhatóság és precizitás jóleső biztonságát garantálják.
Technikai adatok:
Hossz: |
11,21 m |
Szélesség: |
3,55 m |
Száraz tömege: |
5 900 kg |
Merülés: |
0,87 m |
Befogadóképesség: |
12 fő vagy 1140 kg |
Üzemanyagtartály: |
570 liter |
Víztartály: |
190 liter |
Dízelmotor: |
Két Volvo Penta D4 EVC, DP-H (2 x 250 lóerő) |
Benzinmotor: |
Két Volvo Penta V8 5.0 EVC, MC GXi, DP-s (2 x 270 lóerő) |
Tervező: |
Aldo Cranchi |
Litkey F. - Fotó: Szekeres Cikk: [Hajó Magazin]