Elveink  |  Gy.I.K  |  Médiaajánlat  |  Kezdőlapnak  |  Honlapajánló 2019. július 19. péntek, napja van.  

szabadban.hu webmail

 Támogatottjaink
. BOM - 2020 Bp. Olimpia
. Budapest-Bamako
. Budapest Titans
. Cseh László
. Dani Gyöngyi
. Farkas Györgyi
. F1 Racing
Exprerience
. Hungexpo
. Kis Sándor - Technosport
. Klein Dávid
. Kovács László Formula2
. Kovács Niki 600 EB
. OLIMPIA
. ParaJet-Ski

  Fogyatékkal élők
  Mindennapok
  Paralimpia
  Sportélet

  Földön - Bakancsban
  Barlangászás
  Hegy- és Sportmászás
  Túrák, séták
  Ti küldtétek
  Tippek trükkök

  Földön - Hóban - Jégen
  Curling
  Gyorskorcsolya
  Jégen (szabadidő)
  Jégkorong
  Jégvitorlás
  Műkorcsolya és Jégtánc
  
  Sífutás
  Síugrás
  Snowboard
  Szánkó és Bobsport
  Tippek-trükkök
  Ti küldtétek

  Földön - Kétkerék
  Gyorsasági motorsport
  Enduro és más motorsport
  Motorokról
  Motoros rendezvények
  Quad
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  BMX
  Kerékpárok
  Kerékpáros rendezvények
  Mountainbike
  Országúti kerékpársport
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Négykerék
  3,2,1.GO!
  Autó különlegességek
  Autós programok
  Forma1
  Gokart
  Gyorsasági autósport
  Oldtimer és programok
  Rally és egyéb autósport
  Terepjáró
  Terep-Rallye
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Sportok még
  Asztalitenisz
  Atlétika-Torna
  Boksz
  Budo
  Duatlon - Triatlon
  Egyéb sportok
  Extrém
  Fegyveres sportok
  Futás aszfalton
  Futás terepen
  Futball-Futsal
  Golf
  Golyós sportok
  Háromtusa-Öttusa
  Kézilabda
  Kosárlabda
  Más labdasportok
  Mozgás
  Röplabda
  Sportkülönlegességek
  Sportpolitika
  Sportvilág
  Squash
  Tenisz
  Tollaslabda
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Földön - Vitalitás
  Aerobic
  Egészség
  Erőnlét
  Fitness
  Táncsport
  Táplálkozás
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Levegőben
  Ejtőernyő
  Hőlégballon
  Kisrepülők
  Sárkányrepülés
  Siklóernyő
  Vitorlázó repülés
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Vízben
  Búvárkodás
  Csónak és vizitúrák
  Csónak, Kajak-Kenu
  Hajó, Yacht, Motorcsónak
  Horgászsport
  Jet-Ski
  Kite-Surf
  Motorcsónaksport
  Műugrás - Toronyugrás
  Rafting és vadvízi sportok
  Surf
  Úszás-Szinkronúszás
  Vitorlázás
  Vizilabda
  Vizisí és Wakeboard
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Kedvenceink - Állatsportok
  Halak
  Kutyák
  Lovak
  Madarak
  Minden más
  Ti küldtétek
  Tippek-trükkök

  Sporttal kapcsolatban
  Dopping
  Kultúra
  Létesítmények
  Navigáció - GPS
  Rólunk
  Sportkultúra
  Támogatjuk
  Partnereink

 
Cikk beküldése    |    Boltkatalógus    |    Fórum    |    Piactér     |    Sportfotók    |    Sportvideók    |    Humoros videók    |    Humor    |    Rólunk


34234234
 
 
A Riva.
2005-09-28 21:39:39


Riva – sznobizmus vagy szenvedély?

   Valamit tudnak az olaszok! Legyen szó öltönyökről, sportkocsikról vagy bútorokról, a csúcson biztosan találunk olasz márkát, amely markánsan elkülönül jellegzetes stílusával. Éppen a hajógyártásban ne volna ez igaz?

   Vannak motorcsónakok. Közlekedésre, sportolásra és szabadságvágyunk kiélésére használatosak. Vannak szép motorcsónakok. Ezek a fenti, praktikus igények kielégítése mellett esztétikai élményt is nyújtanak tulajdonosaik számára. Vannak drága motorcsónakok. Itt már megcsillan az enyhén hivalkodó hajlam, illetve az elvárás, hogy a tulajdonos saját társadalmi pozícióját és gazdasági erejét demonstrálja. Utánuk szünet, nagy-nagy szünet. És jön a Riva. A stílus, minőség, sebesség, hagyomány és latinos elegancia semmi máshoz nem hasonlítható megnyilvánulása. Épeszű ember valószínűleg álmában sem venne Rivát, ha nem annyira gazdag, hogy tökéletesen mindegy számára hány és milyen fizikai formát öltött vagyontárggyal rendelkezik. Rivájához tulajdonosa érzéki szenvedéllyel kötődik, és cserébe életérzést kap.

   Egy jó karban lévő Riva motorcsónak még a teljesen avatatlan bámészkodóban is csodálatot ébreszt. A "dolce vita" tárgyiasult megnyilvánulása pár évtized alatt fogalommá lett, és egyben a legmagasabb életszínvonal jelképévé vált. Ha egy reklámban a modell Riván fekszik, vagy a háttérben felsejlik egy olyan tárgy, amely így, a messzeségben is Rivaként valószínűsíthető, nos, világszerte ismert, hogy valami kivételesen drága és divatos lehetőséget akarnak elsütni nekünk.

   Olyan szerzettel még nem hozott össze a sors, aki vásárolt, örökölt, vagy fogadáson nyert volna Rivát, és egyszerűen csak használná a hajót. Lehet, hogy bele sem ül, mert irtózik a víztől, betegesen vonzódik a műanyaghoz, vagy éppen életfogytig tartó szabadságvesztését tölti egy szemérmetlenül nagy összegben elkövetett sikkasztás miatt, mert ha egyszer már kihajózott vele, óhatatlanul ápolgatni, gondozni, szerelni kezdi, beállítottságának és műszaki érzékének megfelelően. Ezen tevékenységekre szükség is van a vizek oldtimerei esetében, mert a negyven-ötven év bizony megkóstolja a fát és a motort.

   Az érzelmi kötődés tehát elkerülhetetlennek tűnik. Láttam olyan megszállottat, aki békésen üldögélt a hajóban és hosszasan hallgatta a nyolc henger duruzsolását. Én meg dermedten, irigyen néztem őt a partról. Sajátos képet nyújthattuk: az egyik furcsa alak egy motor pöfögését füleli, a másik pedig az elsőt méregeti. Olyannal is találkoztam, aki minden hajókirándulásához igyekezett a megfelelő bort kiválasztani. Kannás, homoki bort? Műanyag pohárból? Langyosan? Aha...

   Honnan ered a szenvedély effajta hagyománya? A műhelyt 1842-ben alapította Pietro Riva Sarnicoban, a Lago d'Iseo partján. Munkája minőségével megalapozta azt a hírnevet, amelyet aztán négy generáció öregbített. A termelés az évtizedek során fokozatosan a luxuskivitelű, sportcélra alkalmas hajók irányába tolódott. Az igazi aranykorszak akkor kezdődött, mikor Carlo Riva az 1940-es évek legvégén örökölte a céget. Károlyunknak ugyanis nem csupán a szépérzéke volt igen fejlett, de őkelme hajlott az újításra is. Gondolt például egy nagyot, és amerikai motorokat hozatott hajóinak megújított modellválasztékához. Emellett megmaradt a mahagóni, a bőr és az acél legfinomabb megmunkálásánál. Nos, az eredmény önmagáért beszél. Megszületett a legenda! Segített ebben az ötvenes, hatvanas évek néhány jeles figurája is. A születő divat nyomására királyok, császárok és szultánok siettek Rivát venni, csakúgy, mint a film- és sportvilág csillagai, akik behajóztak Saint Tropez-ba és a világ más, híres kikötőibe. Brigitte Bardot, Richard Burton, Sean Connery, Peter Sellers, Rainier monacói herceg, a perzsa sah, Husszein jordán király egyaránt olyan természetesen gondolt a Rivára, amikor hajót akart venni, mint a Ferrarira vagy a Rolls Royce-ra, ha új autóra vágyott. A Riva név világszerte egybeolvadt a luxus és a ragyogás képzetével, stílust diktált és vágyakat keltett.

   1969-ben Carlo Riva sajnos figyelemreméltó vagyonhoz jutott, oly módon, hogy eladta gyárát egy amerikai vállalatnak, amely nagy lendülettel modernizációba fogott, és üvegszálalapú műanyag hajókat kezdett gyártani. Éljen a haladás! Ezen a ponton én elvesztettem érdeklődésemet a Riva cég további sorsa iránt, bár néhány éve újabb tulajdonos tűnt fel, aki a Riva Aquarama gyártásával visszatért a fához és a klasszikus vonalakhoz, ezzel próbálva legalább egy "szögletre" menteni a helyzetet.

   Kedvenc modelljeimet részletesebben is bemutatom. Az évek során mindegyikük átesett kisebb változtatásokon, és ez a méreteikben is megmutatkozott. Látható az is, hogy többféle motor között lehetett választani.

   Manapság több mint ezer Riva szeli még a habokat, legtöbbjük Európa mediterrán tavain és tengerein, de más jómódú országokban is hódít a kór, különösen az USA-ban, Svédországban és Németországban. A jelenlegi Riva tulajdonosok meglehetősen zárt és összetartó közösségeket alkotnak. Világszerte számos Riva-klub jött létre, melyek fő célja, hogy tagjaik számára megteremtsék a találkozás és a közös hajózás lehetőségét. Már volt szerencsém részt venni ilyen fesztiválokon, így testközelből élvezhettem a kiválasztottak örömét a vízen. Siklás, lakomák, pazar fogadások, óriási fürdőzések, sok derű és korlátlan adózás a stílus oltára előtt! Korábban valahol már használtam az életérzés szót, most megismétlem. Hiába, valamit tudnak ezek az olaszok a motorcsónakgyártáson kívül is, mégpedig: élni!

Riva Florida                                                                                                       Riva Ariston

Korszak: 1952-64.                                                                                              Korszak: 1950-71.
Darabszám: 426                                                                                                  Darabszám: 804
Motor: 95-185 LE                                                                                              Motor: 105-220 LE
Chris Craft                                                                                                          Chris Craft
Hossz: 5,40-5,59 m                                                                                             Hossz: 6,25-6,80 m
Szélesség: 1,90 m                                                                                               Szélesség: 2,20 m
Jelenlegi piaci hozzáférhetősége: közepes                                                    Jelenlegi piaci hozzáférhetőség: jó

Riva Tritone                                                                                                       Riva Aquarama

Korszak: 1950-66.                                                                                              Korszak: 1962-71.
Darabszám: 226                                                                                                  Darabszám: 288
Motor: 145-175 (2 x) LE Chris Craft, 177 LE Chrysler                                  Motor: 2 x 185-290 LE
185 LE Chris Craft, 250 LE Cadillac                                                                 Chris Craft
Hossz: 7,60-8,03 m                                                                                             Hossz: 8,02-8,30 m
Szélesség: 2,62 m                                                                                              Szélesség: 2,62 m
Jelenlegi piaci hozzáférhetőség: ritka                                                             Jelenlegi piaci hozzáférhetőség: ritka

Csőregh Zoltán

 



Szerző: szabadban

A cikk képei:

 


szabadban.hu hírlevél, legfrisebb
híreink hetente a postafiókodba!




 
   

Ugrás az oldal tetejére

Médiaajánlat | Irjon nekünk | Impresszum